Nein, mein Hauptmann!

In de keuken van Vincent de Boers woning in Delft staat een prijzenkast met wel dertig glimmende bekers. De trofee die hij afgelopen zaterdag behaalde op het Nederlands Kampioenschap Stratego in Zeist staat echter nog bij zijn ouders. ,,Die wonen dichtbij en het is een vrij forse beker”, volgens de derdejaars student informatica. Ook een beker van zijn eerste gewonnen toernooi ontbreekt. ,,Winnaars kregen daar geen beker. Dat was toen wel een lichte teleurstelling.”

Opvallendste verschijning tussen het glimmende metaal is een flinke bronskleurige brok metaal die een Stratego-toren voorstelt. Het opschrift meldt een derde plaats bij het Weltmeisterschaft 2001 Berlin. ,,Mijn beste prestatie tot nu toe”, spreekt De Boer met ambitie.

Tijdens toernooien wordt gespeeld volgens het zogenaamde Zwitserse systeem: iedere deelnemer speelt zeven partijen van maximaal vijftig minuten tegen gelijkwaardige tegenstanders. Zeven keer vijftig minuten: dat zijn lange dagen. ,,Zeker”, verzucht De Boer. ,,In Zeist begonnen we om 11.00 uur, acht uur later was de prijsuitreiking. Maar de partij zelf is meestal wel binnen een halfuur bekeken.”

Wat is zijn tactiek? ,,Die verschilt nogal”, vertelt de kersvers kampioen. ,,Over het algemeen bestaat een partij uit een beetje aanvallen, bluffen en kijken waar de hoge stukken staan. Vervolgens bedenk ik een eindstrategie. Ik ben vooral goed in het doorgronden van de strategie van de tegenstander.”

Speelt geluk een factor van betekenis? ,,Geluk is niet doorslaggevend. In het begin kun je wat mazzel of pech hebben, maar eventuele pech kun je later goedmaken waardoor meestal de beste speler wint.”

Schaak

Op zijn keukentafel staat nog een bordspel: schaak. ,,Veel Stratego-spelers zijn goed in schaken en omgekeerd”, volgens De Boer. ,,Zowel Stratego als schaken vereist strategisch denken. Groot verschil is dat je bij schaken een flinke lijst openingen uit je hoofd moet kennen om goed te zijn. Stratego is sneller te leren.”

In tegenstelling tot de meeste topspelers speelt De Boer het bordspel pas vier jaar. Een van zijn drie zusjes is inmiddels ook warmgelopen voor het spel. ,,Zij was in Zeist het beste meisje”, vertelt hij trots. Ook het enige meisje? ,,Het is inderdaad wel een mannensport, zoals bij de meesten van dit soort spellen.”

Volgens fabrikant Jumbo is het bordspel een van de meest verkochte uit de collectie. Desondanks telt de Nederlandse Stratego Bond maar een stuk of zestig leden. ,,Je hoeft ook geen lid te zijn om aan toernooien te mogen deelnemen”, vertelt De Boer. De groep toernooispelers schat hij op zo’n tweehonderd mensen.

De TU Eindhoven kent een heuse club van Stratego-fanaten. Medewerkers, studenten en buitenlandse gasten bestrijden elkaar tijdens de lunchpauzes in de Sergeant Pepper Stratego Club. Aan de TU Delft is het spel minder populair, volgens De Boer. ,,Wel stamt Erik van den Berg van de TU Delft”, volgens De Boer. ,,Hij won de afgelopen drie jaar het wereldkampioenschap.”

Zelf speelt hij zo’n vijftien tot twintig toernooien per jaar. Over twee weken reist de Stratego-fanaat af naar het wereldkampioenschap in Wenen. ,,In België, Duitsland en de Oekraïne wordt ook veel Stratego gespeeld”, weet hij. ,,Toernooien over de grens zijn het leukst, vooral in Duitsland: stel je een zaal voor vol Duitsers die woorden roepen als ‘Oberst!’ en ‘Hauptmann!’. Vaak spreken we dus maar af de rangen in het Engels te zeggen.”

Het Wereldkampioenschap Stratego is van 21 tot en met 23 november in Wenen. Het eerstvolgende toernooi in Delft is op 30 november in buurthuis Sint Olof.

www.isfstratego.com

Sinds vier jaar speelt Vincent de Boer het bordspel ‘Stratego’. Afgelopen zaterdag werd hij in Zeist voor de tweede maal Nederlands kampioen. Over twee weken reist de derdejaars student informatica naar het wereldkampioenschap in Wenen. Verdammt noch mal, mein Generalfeldmarshall!

Schaak

www.isfstratego.com