Museumnacht

L’Heure Bleue, het uur waarop de zon net onder is en de lucht een staalblauwe kleur heeft, is hét moment om de stad in te duiken. Niet verwonderlijk dat de jubileumeditie van de Delftse Museumnacht, op vrijdag 24 oktober, dit thema draagt.

Eén ding is zeker na vier jaar Museumnacht in Delft: TU-studenten zijn de belangrijkste doelgroep. “De helft van de bezoekers is jonger dan 30 jaar”, zegt organisator René Jacobs, eigenaar van Galerie De Kunstkop. “De samenwerking met de TU is dit vijfde jaar daarom nauwer dan in voorgaande jaren.” Die begon al met de zomercursus Grachtenbeesten Bouwen bij Sport & Cultuur, geïnspireerd op de beroemde Strandbeesten van kunstenaar en oud-TU’er Theo Janssen. Net als de reusachtige gevaartes van pvc-buizen van Janssen, bewegen de beesten van de studenten zich zelfstandig. Daarmee zijn ze één van de publiekstrekkers van de Museumnacht, bij het voormalige Legermuseum.

Dat moet overigens hoe dan ook fungeren als het kloppende hart van het evenement. Peter van

Zegveld opent er de nacht met zijn Scherzo Mechanica, een mechanische symfonie door twee machinisten. De opstelling bestaat uit zes wonderlijke muziekmachines die puffen, stomen, kraken en sidderen. Ook het Tussenruimteproject, vaste prik tijdens de Museumnacht, is te zien in het Legermuseum. De installatie van Le Kok Pistolet bijvoorbeeld, die met behulp van wereldwijde webcamera’s L’Heure Bleue op verschillende plekken ter wereld zal volgen.

“Voor buitenlandse studenten is het evenement dé manier om de culturele scene in Delft te ontdekken”, denkt Jacobs. “Dat zijn er de afgelopen jaren steeds meer. Wij spelen daar dit jaar op in door samen met Expat the Hague en TU Sport & Cultuur een expatborrel te houden in het Legermuseum, gevolgd door een Engelstalige toer door de stad. Er zijn vier varianten: Art, History, Science & Design, en een Chef’s Choice. Bij de Art-toer kom je langs Galerie de Zaal, Kadmium en Galerie Terra, de History-toer bezoekt het Prinsenhof, Museum Paul Tetar van Elven en Winkeltje Kouwenhoven, de Science & Design-toer gaat langs het Science Centre, het Gereedschapsmuseum en Van Waay en Soetekouw en de Chef’s choice is – je raadt het al – een verrassing.”

Klap op de vuurpijl is natuurlijk de afterparty, want de Museumnacht heeft al lang niet meer alleen te maken met beeldende kunst. Je outfit is er eigenlijk pas af met het knipperende passe-partout, dit jaar in de vorm van een blauw klokje aan een ketting in de vorm van een ritssluiting. Met dat passe-partout mag je trouwens gratis mee met de Kwibus, die langs diverse deelnemers rijdt. Woon je op een zichtlocatie in het centrum op de begane grond? Dan heb je mazzel, want dan is het passe-partout gratis. Mits je de poster van de Museumnacht (af te halen bij galerie De Kunstkop) tussen vrijdag 17 en vrijdag 24 oktober voor je raam hebt hangen dan, en een foto daarvan plaatst op de Facebook-pagina van het evenement. Nu nog de beste route uitstippelen. Of je wandelt gewoon achter de knipperende klokjes aan. Want eenmalig duurt L’Heure Bleue de hele nacht.

www.museumnachtdelft.nl