Mozart was de rock n roller van zijn tijd’

Op de gekste plekken duiken TU’ers op. Zo houdt een hele bende studenten een nieuwe uitvoering van Mozarts opera ‘Die Zauberflöte’ draaiende.

/strong>

Ze zitten als vrijwilliger in het bestuur, zijn productieleider, boekhouder en verzorgen de pr of het flyerontwerp. Het uiteindelijke product: Mozarts opera ‘Die Zauberflöte’, door stichting Persephone. Wat bezielt deze jonge techneuten om hun kostbare vrije tijd op te offeren aan opera? ,,Mensen verklaren me wel eens voor gek, want ik ben hier dag en nacht mee bezig en verdien er niets mee”, lacht productieleider en student bouwkunde Edwin Hijmans. ,,Maar dit is veel leuker dan een gewoon bijbaantje. Het is geweldig als de regisseur binnenstapt en hier achter de piano gaat zitten. Juist omdat mensen het niet voor het geld doen, is iedereen die hieraan meewerkt, ontzettend bevlogen.”

Hij gaat voor naar een improvisatorisch kantoortje op de bovenste verdieping van een groot herenhuis in de Haagse Archipelbuurt, het ‘familiehuis’ van regisseur Victor Westerkamp. Overal liggen stapels papieren, niet alleen op de werktafels, maar ook op het bed tegen de muur. ,,Het lijkt hier een puinhoop, maar we weten waar alles ligt”, aldus de productieleider.

Ondertussen stommelen Phong Dang, secretaris van het stichtingsbestuur, en Donny Goudriaan, pr- en acquisitiemedewerker, de trap op. Ze hebben een dringende postzending nog net voor zessen de deur uit kunnen doen. Het is een drukte van jewelste. Dang schatert het uit. Het kantoor is eigenlijk zijn studentenkamer. Voor het goede doel wilde hij wel even verkassen naar de kamer ernaast.

Hijkamp stopt een cd van ‘Die Zauberflöte’ in de speler, met de bekende operazangeres Christina Deutekom in de rol van Pamina. ,,Wat een prachtige coloraturen”, verzucht de student als een echte kenner. ,,Op MTV wordt vaak heel vals gezongen”, beweert Phong Dang. ,,Dat leer je nu herkennen.”

Gladiatoren

Geen van de TU’ers had iets met opera, toen ze via via bij stichting Persephone terecht kwamen. ,,Maar deze muziek gaat dwars door je heen”, ratelt Donny Goudriaan, pas afgestudeerd in civiele techniek, vol vuur door het gezang heen. Moeiteloos legt hij verbanden tussen de opera en rock ’n roll. ,,Mozart maakte de rock ’n roll van zijn tijd. Opera was voor het volk, net als gladiatorengevechten en voetbalwedstrijden. Het is veel te elitair geworden en daar moeten we vanaf. We denken dat tv verlichting brengt, maar om te ervaren hoe mooi en licht het leven kan zijn, moet je naar de opera.”

Hijmans is de regelneef van de productie. ,,Mijn taak bestaat eruit te zorgen dat mensen en dingen op de juiste tijd op de juiste plek zijn.” Hij toont de adressenlijst. Meer dan honderd mensen werken mee aan de productie, voor een groot deel vrijwilligers. ,,Dat betekent dat je volledig afhankelijk bent van de goodwill van mensen. En dat werkt niet altijd even gemakkelijk. Belangrijk is ervoor te zorgen dat iedereen zich prettig voelt.”

Speciaal voor zijn werkzaamheden bij ‘Die Zauberflöte’ nam Hijmans een maand vrij van zijn studie. Zijn enthousiasme is tekenend voor de sfeer rondom de productie. Ondanks het beperkte budget wist stichting Persephone voor haar eerste professionele project dan ook grote namen aan te trekken als dirigent Jeppe Moulijn, muzikaal leider van het Nationale Ballet, en filmregisseuse Hanke Kleij. Hijmans: ,,Wat mij aanspreekt in deze ‘Zauberflöte’, is de verborgen alchemistische thematiek. De driedeling van ontbinden, zuiveren en verenigen, waaruit het alchemistische proces bestaat, kom je in alle culturen en door alle tijden heen tegen. Dingen vallen uiteen om vervolgens tot een hoger niveau te komen.”

Op het eerste gezicht is ‘Die Zauberflöte’ een oppervlakkig sprookje over prins Tamino, die prinses Pamina redt uit handen van de boze priester Sarastro. Sommige kenners menen echter dat hierachter veel meer schuilgaat: de personages zouden het alchemistische proces van het omzetten van stoffen verbeelden. Nooit eerder is dit gegeven verwerkt in uitvoeringen van de opera. Victor Westerkamp doet dit wel. Film en projectie beelden de achterliggende symboliek uit, waarmee Westerkamp de eeuwenoude opera in een nieuw jasje giet.

‘Die Zauberflöte’ door Persephone. Van zaterdag 28 tot en met dinsdag 31 oktober in de Nieuwe Kerk in Den Haag.

www.stichtingpersephone.nl. . .

Gladiatoren