Tijdens de avond van de opdrachtfilm op 26 september 2017 kon ir. Joris van Dijk de hoofdprijs in ontvangst nemen voor de film ‘Complexity behind your daily train ride’ in opdracht van de sectie Railbouwkunde van de faculteit CiTG.
Joris van Dijk was als meewerkend consultant betrokken bij de filmproductie. Hoogleraar railbouwkunde prof.dr.ir. Rolf Dollevoet vroeg hem een introductiefilm te laten maken “op speelfilmniveau.” Van Dijk nam contact op met TU-alumnus ir. Marco de Goeij die met zijn bedrijf Mad-Id een portfolio aan digitale filmtrucages heeft opgebouwd. De Goeij bracht hem in contact met productiemaatschappij Zcene Moving Media Company die de film in een dag of zes heeft opgenomen.
De prijswinnende film zet de 19e-eeuwse uitvinding van het spoor middenin de 21ste eeuw door gebruikmaking van computeranimaties, stop-motion video en andere speciale effecten.
De jury van de ‘Gouden Reigers’ was onder de indruk en schreef: ‘Het betreft een film die zeer professioneel is gemaakt, met mooie satellietbeelden en prachtig geluid. Heel verrassend en flitsend. Eigentijds en verleidelijk, waarbij de mooie technieken en de James Bond-achtige sfeer er voor zorgen dat je blijft kijken. De lastig behapbare, bijna saaie info (sorry daarvoor) wordt gebracht als een hero. Ook al heb je niets met dit onderwerp dan zou je als kijker overgehaald kunnen worden om mee te doen.’
Dollevoet gaf opdracht voor de film als promotie van de mooc (Massive Open Online Course) Railway Engineering: An Integral Approach. Met meer dan vierduizend inschrijvingen vanuit 120 landen is Dollevoet tevreden over de werving. De cursus duurt zes weken en kost deelnemers circa vier uur per week. Dollevoet hoopt dat cursisten aan het eind van die periode kiezen voor een van de drie professionele vervolgcursussen die de TU Delft aanbiedt voor 250 tot 350 euro.
De film maakt deel uit van een breder wervingsoffensief van de sectie railbouwkunde. Er is een volledig nieuw bachelorprogramma opgezet en masterstudenten hebben nu de keuze uit elf railbouwvakken waarmee ze een annotatie railbouwkunde kunnen behalen die aansluit op het curriculum van verschillende faculteiten. Door deze constructie heeft Dollevoet nu 40 tot 50 afstudeerders per jaar. Toen hij vijf jaar geleden bij de TU aantrad als deeltijdhoogleraar was er naar zijn zeggen geen een.
Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?
j.w.wassink@tudelft.nl
Comments are closed.