Wetenschap

Miljoenen beschikbaar voor ondergronds bouwen

Minister Wijers van Economische Zaken heeft vorige week veertig miljoen bestemd voor onderzoek naar ondergronds bouwen. De TU heeft prompt zaterdag de vacature bekend gemaakt voor een hoogleraar die vanuit Civiele Techniek nauw moet gaan samenwerken met het Centrum Ondergronds Bouwen.

br />
De veertig miljoen uit het fonds voor ‘versterking kennisinfrastructuur’, gevormd uit aardgasbaten, wordt door bouwfirma’s, de NS en Rijkswaterstaat aangevuld met 22 miljoen. Van de 62 miljoen voor het Centrum Ondergronds Bouwen, gevestigd in Gouda, gaan er acht miljoen naar Delft.

De toekomstige hoogleraar, die ondersteuning krijgt van een universitair docent, aio’s en obp-ers, moet binnen de TU de spil vormen van de op te richten interfacultaire werkgroep gebruik ondergrondse ruimte. Daarin gaan Mijnbouw, Technische Bestuurskunde, Bouwkunde, Civiele Techniek en Werktuigbouw deelnemen.

Prof.dr.ir. J. Blaauwendraad, dekaan van CT, wijst erop dat pas als de hoogleraar is aangesteld de prioriteiten in het onderzoek kunnen worden vastgesteld. ,,Maar natuurlijk gaat de maatschappelijke interesse op de eerste plaats uit naar ondergronds vervoer. Of het nu gaat om de ondergrondse spoorlijn in Delft, of de hoge-snelheidslijn onder het maaiveld of de mogelijkheden voor een Betuwetunnel, het trekt erg veel aandacht. Wij willen daar niet op voorhand op inzoemen, al zullen we daar zeker heel goed naar kijken. Ondergronds bouwen omvat natuurlijk ook zaken als concertzalen, winkelcentra, stations en opslagruimten”, aldus Blaauwendraad.

Prof.ir. R. van der Hoorn van het Centrum voor Constructie en Mechatronica, die in 1993 een innovatief plan presenteerde voor een soft soil tunnelbouwmachine, hoopt dat zijn voorstel voor nader onderzoek opnieuw in ogenschouw zal worden genomen nu er onderzoeksgeld beschikbaar is. Voor de ontwikkeling van een proefmachine en het doen van metingen heeft Van der Hoorn vijftien miljoen gulden nodig. Een moeilijkheid daarbij is wellicht dat Van der Hoorn niet meer part time-hoogeleraar in Delft is, maar sinds vorig jaar voor een dag per week bij de TU Eindhoven werkt. (B.B.)

Benno Boeters

Benno Boeters