Studentenleven

Mensen van de OWee: voorzitter Berend de Vries verwacht veel drukte en gezelligheid

Wie zijn de mensen achter de OWee? We spreken ze in deze serie, te beginnen met Berend de Vries, die zich wilde verbreden en zo voorzitter werd van het bestuur.

“Ik hoop dat de deelnemers elkaar zullen leren kennen, veel te weten komen over Delft en over wat de TU en de hogescholen ze te bieden hebben.” (Foto: Bas Koppe)

Hij ging hard met zijn studie Maritieme Techniek en wilde zich verbreden. Daarom deed Berend de Vries vorig jaar een commissie tijdens de Owee en is hij tijdens de editie van 2023 de voorzitter van het Owee-bestuur.

Wanneer dacht je ‘Ik wil de OWee gaan organiseren’?
“Dat is wel grappig. Ik ging hard met mijn studie maritieme techniek. Na anderhalf jaar, met alle punten gehaald, besloot ik dat ik niet binnen drie jaar mijn bachelor wilde afronden en meteen zou gaan masteren. Ik zocht iets om mezelf te verbreden. Het organiseren van de OWee leek me we leuk. Vorig jaar heb ik daarom de ondercommissie eventmanagement gedaan. Ik zorgde voor de maaltijden bij het Schiediner en de brunches bij de verenigingen. Dat vond ik zo leuk dat ik dat ik in het bestuur wilde.”

Hoe ben je voorzitter geworden?
“Je kunt op twee manieren een bestuur doen: of je wordt gevraagd voor een functie of bepaalt samen wie welke functie gaat doen. Ik vind het leuk om ook bezig te zijn met de bestuursleden om mij heen, om ze te helpen, te vragen hoe het gaat en de centrale rol te pakken. Na veel discussiëren en overleggen ben ik voorzitter geworden.”

Welke kwaliteiten gaven de doorslag?
“Die vraag moet je eigenlijk aan de rest van het bestuur stellen. Ik denk dat ik goed ben in bemiddelen tussen partijen. En ik vind het leuk om mensen te helpen als ze ergens moeite mee hebben.”

‘Het is laat naar bed gaan en vroeg opstaan’

Heeft deze functie je al veel slapeloze nachten bezorgd?
“Dat valt wel mee. Meestal slaap ik goed in, maar het is laat naar bed gaan en vroeg opstaan.”

Wat is er nieuw deze OWee?
“We hebben zelf de Owaterlympics opgezet, open voor alle Delftenaren. Dit evenement is bedoeld om deelnemers te stimuleren om te gaan sporten, want de afgelopen jaren zie je dat steeds minder mensen dat frequent doen. Verder hebben we de samenwerking met het Introduction Programme (IP, voor master- uitwisselings- en schakelstudenten, red.) uitgebreid. OWee-deelnemers kunnen naar IP-evenementen en andersom. Daarnaast hebben we dit jaar in de avond een rustig programma bij X (het sport- en cultuurcentrum, red.), voor mensen die feesten bij verenigingen te druk vinden.”

De OWee is dit jaar een week eerder om overlast voor andere Delftenaren te beperken. Wat doen jullie daarvoor nog meer?
“De afgelopen jaren was er een klankbordgroep met bewoners, die ongeveer een maand vóór de OWee hoorde wat de plannen waren. Dit jaar hebben we gekozen voor vier klankbordgroepen en startten we die al in april. Op die manier konden we plannen nog aanpassen. Daar kwam bijvoorbeeld uit dat er bij het Schiediner overlast was door geparkeerde fietsen, dus hebben we nu meer fietsenstallingen. Daarnaast hebben we een Susteam van twee beveiligers die ’s nachts in de wijk Wippolder rondlopen en mensen aanspreken op geluidsoverlast voor de buren. En er zijn mobiele lichtkranten waar we overdag ons programma op kunnen promoten en in de nacht teksten zetten als ‘Denk aan de buren! Wees stil, ook onderweg!’ zetten.”

Hoe lastig is het om iedereen tevreden te houden?
“Ik denk niet dat dat kan. We proberen zoveel mogelijk zorgen bij mensen weg te nemen en te bewerkstelligen dat de OWee voor iedereen oké verloopt.”

Wat verwacht je voor jezelf van deze Owee?
“Heel veel drukte en veel gezelligheid. En ik hoop dat de deelnemers elkaar zullen leren kennen, veel te weten komen over Delft en over wat de TU en de hogescholen ze te bieden hebben.”

Wil je zelf figureren in onze serie Humans of TU Delft, die het hele jaar door loopt? Of ken je iemand die een goed verhaal te vertellen heeft? Stuur ons een e-mail op humansoftudelft@gmail.com.

Nieuwsredacteur Bas Koppe

p.a.s.koppe@tudelft.nl