Mekelweg 10 groeit uit gebouw

Het wordt steeds drukker in cultureel centrum Mekelweg 10. Geld voor uitbreiding is er momenteel niet. Toch verandert er niets aan de lage cursusprijzen, verzekert zakelijk coördinator Jacqueline Papendrecht.

/strong>

Voorbijgangers moeten raar hebben opgekeken. Een lange rij van een paar honderd studenten en medewerkers stond enkele weken geleden voor cultureel centrum Mekelweg 10. Reden: de start van de inschrijving voor het nieuwe cursusseizoen. ,,Het was dit jaar drukker dan ooit”, zegt zakelijk coördinator Jacqueline Papendrecht. De eersten stonden er al om half zes ’s ochtends. ,,Bizar vroeg”, vindt ze. Papendrecht bestiert de boel sinds het overlijden van directeur Cees Rotteveel vorig jaar, met behulp van een team van vier vaste medewerkers.

Steeds meer mensen weten de laatste jaren de weg te vinden naar Mekelweg 10. Het centrum biedt een breed scala aan activiteiten en faciliteiten, variërend van schilderen, spelen in een popband tot theatercursussen. ,,De animo wordt steeds groter, maar we hebben bijna geen capaciteit meer. We groeien het gebouw uit”, vertelt Papendrecht. Voor extra danscursussen is bijvoorbeeld geen ruimte meer. De foyer boven is inmiddels in gebruik als cursusruimte, de biertap die er stond is verhuisd naar beneden.

Volgens Papendrecht is er behoefte aan een café in het gebouw. De klandizie moet komen van de gebruikers van het centrum en bewoners van de studentenflats. ,,In het masterplan is ruimte voor horeca, maar alleen voor horeca die overdag open is. Het sportcentrum en wij zijn de enigen die ’s avonds open zijn.”

Privé-lessen

Verreweg de grootste doelgroep is studenten. Minder dan vijftien procent van de cursisten is medewerker. Er zijn zo’n 1400 cursusplaatsen, waarvan gemiddeld negentig procent bezet is. Vooral de bezetting overdag kan beter. ,,Studenten kunnen overdag geen cursussen volgen, dus we moeten andere dingen verzinnen”, aldus de zakelijk leidster. Concrete ideeën zijn er nog niet. ,,Daar hebben we weinig tijd voor vanwege onze onderbezetting.”

,,We zouden onbeperkt piano- en zangles kunnen geven, de vraag is zo groot”, zegt Papendrecht. ,,Dat doen we niet, want die cursussen zijn te duur omdat het privé-lessen zijn.”

De lage prijzen zijn een belangrijke reden voor de populariteit van Mekelweg 10. Studenten betalen gemiddeld 180 gulden voor twintig lessen, medewerkers iets meer. Te goedkoop? ,,Nee, we willen de prijzen absoluut laag houden voor de toegankelijkheid”, zegt Papendrecht stellig.

Papendrecht is trots op Mekelweg 10. ,,Het is een prachtig gebouw, één van de mooiste van de TU. Ondanks dat we niet meer cursussen kunnen organiseren, mag er nog veel meer gebruik van worden gemaakt. Samenwerking met Studium Generale en de Delftse Komedie juich ik bijvoorbeeld toe.”(KW)

Privé-lessen