Meevaller gaat naar nieuw beleid

De meevaller van negentien miljoen die de TU dit jaar boekte, wordt door het college grotendeels achter de hand gehouden voor nieuw beleid.Door een complex van oorzaken mocht de TU dit jaar op een aanzienlijk groter bedrag uit Zoetermeer rekenen dan was begroot: 638 miljoen in plaats van 619 miljoen gulden.

Er gaat extra geld naar informatisering en automatisering, onder andere om de invoering van de Baan-systemen te begeleiden, en naar de onderzoekbeleidsruimte van faculteiten. Het grootste bedrag, een kleine veertien miljoen gulden, gaat naar de post ‘onvoorzien’. Daarbinnen wordt dik drie miljoen gulden uitgegeven, onder andere aan de gestegen energiekosten van de Facilitaire Dienst.

De rest wordt gereserveerd voor nieuw beleid, vooral naar aanleiding van de nieuwe strategienota. ,,We stikken van de ambities, dus het is verstandig om deze meevaller niet meteen uit te geven”, aldus Pieter Kapteijn, financieel beleidsmedewerker van het college.

Door een complex van oorzaken mocht de TU dit jaar op een aanzienlijk groter bedrag uit Zoetermeer rekenen dan was begroot: 638 miljoen in plaats van 619 miljoen gulden. De meevaller is structureel. In de Najaarsnota is nu een bestemming aangegeven voor de meevaller over dit jaar.