Opinie

MEDEZEGGENSCHAP BIJ DE TU.

Dit gedrag van de OR verstaat zich niet met de vaak maandenlange zorgvuldige en deskundige voorbereiding van de onderhavige besluiten door de ambtelijke staf.

Nu het CvB onlangs van de rechtbank heeft te horen gekregen dat het vrij is rechtgever in eigen zaken te zijn, heeft het dan ook besloten dat het tijd wordt een volgende stap te zetten in de modernisering van de medezeggenschap (de vorige stap was het afschaffen van de universiteitsraad).

Daarom heeft het CvB het volgende besluit genomen.

,,Het CvB, in vergadering bijeen op 26 september 2002, besluit over te gaan tot verdergaande modernisering van de medezeggenschap aan de TU Delft (Delft University of Technology).

Overwegende dat:

het ongewenst is om aan amateurs, die daar slechts één dag per week voor beschikbaar hebben, wezenlijke invloed te geven op een besluit van het CvB;

het de voornaamste taak van de medezeggenschap is om draagvlak te creëren;

dit het meest efficiënt is te doen nà het nemen van een besluit;

overleg nà het besluit als belangrijk bijkomend voordeel heeft dat er geen tijdsdruk meer op het overleg rust, zodat het CvB ruim de tijd heeft zijn stukken te versturen;

dit de slag(t)vaardigheid zeer ten goede zal komen;

mede overwegend dat bij de OR-verkiezingen van 24 sept. j.l. slechts 28 procent van de medewerkers achter de OR stond, zodat kan worden aangenomen dat 72 procent van de medewerkers het zonder meer met het CvB eens is;

besluit in het kader van zijn bevoegdheid als eigen wetgever:

dat nog slechts overleg met de OR plaats vindt over genomen en in uitvoering zijnde besluiten;

dat dit besluit daar als eerste voor in aanmerking komt;

draagt, gezien het bovenstaande, de OR op dit besluit zo spoedig mogelijk, via de aan de OR ten dienste staande kanalen, aan de medewerkers mede te delen, voorzien van de nodige (kritische) instemming.”

.aut Jaap Klooster, lid ondernemingsraad

Het College van Bestuur wordt bij de uitvoering van zijn grootse beleid regelmatig hinderlijk voor de voeten gelopen door de ondernemingsraad. Zo moesten De Voogd c.s. enige malen een plechtige ondertekening van een overeenkomst uitstellen omdat de OR niet binnen een week een positief advies wilde afscheiden. En zo wilde de OR onlangs meer dan één dag kunnen nadenken over de ondertekening van een beleidsverklaring voor de Arbo-dienst. En nu doet de OR weer moeilijk over reorganisatie bij de Facilitaire Dienst die men niet in een weekend wil goedkeuren.

Daarom heeft het CvB het volgende besluit genomen.

Overwegende dat:

het de voornaamste taak van de medezeggenschap is om draagvlak te creëren;

dit het meest efficiënt is te doen nà het nemen van een besluit;

dit de slag(t)vaardigheid zeer ten goede zal komen;

besluit in het kader van zijn bevoegdheid als eigen wetgever:

dat dit besluit daar als eerste voor in aanmerking komt;

.aut Jaap Klooster, lid ondernemingsraad