Plak een foto van een kip in een veel te klein hok of een ander afschrikwekkend beeld van dieren in de bio-industrie op een vleesverpakking en mensen zullen het minder snel kopen. Dat blijkt uit onderzoek naar zogeheten ‘meat shaming’ door TU-onderzoeker Rick Schifferstein (directeur van het Food & Eating Design Lab bij de faculteit Industrieel Ontwerpen) en voormalig TU-onderzoeker Anne-Madeleine Kranzbühler (nu Brand University of Applied Sciences). (lees verder onder de foto)
Het nieuws over het onderzoek naar meat shaming viel samen met de Nationale week zonder vlees, waaraan de TU Delft meedeed. Hier een aankondiging in de kantine van Civiele Techniek en Geowetenschappen. (Justyna Botor)
In een groep van meer dan vijfhonderd respondenten experimenteerden de onderzoekers met de inhoud van tekst en beeld op waarschuwingsstickers. Zo waren er labels met boodschappen over milieuschade, dierenleed en de eigen gezondheid. Daarmee wilden ze negatieve emoties prikkelen, omdat die volgens de onderzoekers een groter effect hebben op gedragsverandering dan positieve emoties. Vooral dierenleed wakkert het schaamtegevoel aan, ontdekten ze, wat volgens hen een remmend effect kan hebben op het kopen van vlees.
Als de overheid zou overwegen om waarschuwingslabels op vleesverpakkingen in te voeren, kan deze studie helpen bij de beslissingsvorming, aldus Schifferstein. “Met de voorwaarde dat elke vleesverpakking een sticker heeft, anders mist het zijn effect.”
- Lees meer over het onderzoek op de website van Industrieel Ontwerpen.
Comments are closed.