Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Kort

‘Meat shaming’ tegen vleesverkoop

Plak een foto van een kip in een veel te klein hok of een ander afschrikwekkend beeld van dieren in de bio-industrie op een vleesverpakking en mensen zullen het minder snel kopen. Dat blijkt uit onderzoek naar zogeheten ‘meat shaming’ door TU-onderzoeker Rick Schifferstein (directeur van het Food & Eating Design Lab bij de faculteit Industrieel Ontwerpen) en voormalig TU-onderzoeker Anne-Madeleine Kranzbühler (nu Brand University of Applied Sciences). (lees verder onder de foto)

Het nieuws over het onderzoek naar meat shaming viel samen met de Nationale week zonder vlees, waaraan de TU Delft meedeed. Hier een aankondiging in de kantine van Civiele Techniek en Geowetenschappen. (Justyna Botor)

In een groep van meer dan vijfhonderd respondenten experimenteerden de onderzoekers met de inhoud van tekst en beeld op waarschuwingsstickers. Zo waren er labels met boodschappen over milieuschade, dierenleed en de eigen gezondheid. Daarmee wilden ze negatieve emoties prikkelen, omdat die volgens de onderzoekers een groter effect hebben op gedragsverandering dan positieve emoties. Vooral dierenleed wakkert het schaamtegevoel aan, ontdekten ze, wat volgens hen een remmend effect kan hebben op het kopen van vlees.

Als de overheid zou overwegen om waarschuwingslabels op vleesverpakkingen in te voeren, kan deze studie helpen bij de beslissingsvorming, aldus Schifferstein. “Met de voorwaarde dat elke vleesverpakking een sticker heeft, anders mist het zijn effect.”

  • Lees meer over het onderzoek op de website van Industrieel Ontwerpen.
Hoofdredacteur Saskia Bonger

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

s.m.bonger@tudelft.nl

Comments are closed.