Lustrum sporttoernooi moet begin nieuwe traditie worden

In het sporttoernooi voor het 32ste lustrum komen zowel de studenten van de universiteiten van de Idea-league (Aken, Londen, Zürich en Delft) tegen elkaar uit, als TU-medewerkers tegen de TU-studenten. Ieder jaar houdt de TU in het begin van juni een groot sporttoernooi voor alle TU-ers. Vorig jaar waren er 1500 deelnemers.

Dit jaar is het evenement verplaatst naar de lustrumweek. Rick van Leeuwen, medewerker van het sportcentrum: ,,De evenementen zijn samengevoegd omdat de ploegen van Londen en Aken niet de hele week konden komen. Zij hebben tentamens en hebben alleen donderdag en vrijdag vrij. Dat biedt ons de gelegenheid om het jaarlijkse TU-toernooi naar de lustrumweek te verplaatsen, zodat ook dit sportevenement kan bijdragen aan de algehele feestvreugde.”

Variatie

Volgens het voorlopige programma zal op dinsdag 21 mei de spinning-marathon (hard fietsen op een hometrainer) en het volleybaltoernooi het sportevenement openen. Woensdag en donderdag is er badminton, basketbal, volleybal en BOM (bewegen op muziek). Van Leeuwen: ,,Bij het Delftse gebeuren zullen er gemengde teams zijn, bestaande uit medewerkers en studenten. Daarnaast zijn er ook wedstrijden waar ze tegenover elkaar komen te staan. Overigens kan er ook de hele week getennist worden – dubbel en gemengd dubbel – en zijn er iedere dag voetbalwedstrijden op kunstgras.”

Vanaf woensdag gaan de Zwitsers meedoen, aldus Max van der Laan, hoofd van het lustrumbureau van de TU. ,,Zij komen een dag eerder dan de Engelse en Duitse teams en beginnen met de eerste basketbal-, voetbal- en volleybalwedstrijden. Donderdag en vrijdag zullen alle Idea-league-leden volop aan de wedstrijden meedoen. Op dit moment zijn we nog aan het uitzoeken of er ook voldoende belangstelling is voor klim- en schermwedstrijden. Dat is nog niet helemaal rond.”

Vast staat wel dat er geroeid gaat worden. De provincie heeft toestemming gegeven om het scheepvaartverkeer op donderdag 23 en vrijdag 24 mei tussen 13.00 en 14.00 uur stil te leggen vanaf de Kruithuisweg tot aan de Koepoortbrug. Van der Laan: ,,Op vrijdag zullen de ploegen van de diverse universiteiten tegen elkaar uitkomen. Wij gaan na of het mogelijk is op donderdag een echte Delftse derby te houden tussen Laga en Proteus Eretes. Alle sportevenementen eindigen op vrijdagmiddag, zodat iedereen in staat is om ’s avonds naar het popconcert te gaan.”

Met de wedstrijden zijn er heel verschillende prijzen te winnen. Van Leeuwen: ,,Het loopt uiteen van t-shirts tot tennisrackets en de prijzen zijn mede afhankelijk van de sport. Daarnaast zijn er natuurlijk bekers en medailles voor degenen die bovenaan eindigen.”

Het lustrum-sporttoernooi moet het begin zijn van een traditie. Ieder jaar zouden de studententeams van de vier Idea-league-leden tegen elkaar uit moeten komen. Van der Laan: ,,Sportwedstrijden zijn een hele goede en ontspannen manier om elkaar te leren kennen. Dat is natuurlijk een vereiste als universiteiten samen verder willen. Daarom zullen wij ons inzetten om er een jaarlijks terugkerend evenement van te maken.”

Voor sporters % studenten en medewerkers – biedt de lustrumweek van 21 tot en met 24 mei een ruime keus aan evenementen. Zelfs de roeiers komen aan hun trekken. Het scheepvaartverkeer op de Schie wordt speciaal voor hen twee keer een uur stilgelegd.

Variatie