Opinie

Let’s make things better

Jammer, de kop van het verhaal is verkeerd. ‘De degelijkheid van de Delftse student is onaantastbaar’. Nee, dát moet nou echt moderner. Hiermee krijg ik het gevoel dat ik een blok graniet voorgeschoteld ga krijgen. Waarom begin je niet met ‘Delftse student groeit uit van gewoon vakbekwaam tot apert briljant in het nieuwe zero-decennium’ of zoiets? Nu vrees ik een saai verhaal over betrouwbare fabrieken en bruggen die niet mogen instorten. Maar het valt mee. Nico lokt me mee in een nieuwe wereld, die ‘gefaseerd’ gaat worden mooigemaakt.

Goed zo! Ik kom lekkere woorden tegen als grensverleggend, wetenschappelijke impact, Bologna-verklaring, corporate activity en bachelors/masters structuur. Ja, dát is de koers, mon capitain, en je doelstellingen zijn zeker niet idioot ambitieus. Goed, hier en daar een leugentje (‘de Delftse ingenieur maakt alleen dingen die aan de mileu-eisen voldoen’ en ‘excellent onderzoek wordt hier financieel gewaardeerd’ zijn allebei niet echt waar), maar laten we nu niet meteen kniesoren. We gaan ervoor, Niek. Ik zal beginnen met mijn tentamens nog sneller na te kijken en de uitslagen ‘via de computer’ bekend te maken. Dat is toch al meteen een flinke stap op de Nieuwe Weg? Let’s make things better.

Ook de scholieren van Nederland wilden dat, toen ze op het Malieveld demonstreerden. Terécht demonstreerden, als ik mijn contacten in het onderwijsveld mag geloven. Daarbij vlogen er eieren door de lucht en sneuvelden er ruiten. Het woord ‘raddraaiers’ stak voor het eerst sinds de kroning van Beatrix weer de kop op. Nederland sprak massaal schande van de demonstranten. Hier moet me even iets van het hart. Wat zijn we toch een hypocriet volkje. Wel het voetbal-EK 2000 in huis halen, graag zelfs! Wel ‘kleine vernielingen en vandalisme’ op de koop toenemen (minister Peper). Zolang er maar geld vloeit en het volk hollee-hollee kan lallen. Maar als het ergens om gáát % beter onderwijs % dan meteen moord en brand schreeuwen. Bah.

Terug naar ónze onderwijsinstelling en de Delta van vorige week. Links van Nico’s hoofd stonden twee guitige rubriekjes, ‘5 over 12’ en ‘5 voor 12’. Alhoewel, guitig? Ik ben me doodgeschrokken. Opeens leek de Voorzitter me streng aan te kijken in plaats van bemoedigend. ‘Informeer bij binnenkomst op 3 januari of uw werkruimte is vrijgegeven voor betreding’. Huh? Vrijgegeven? Wordt-ie dan eerst Sperrgebiet? En wanneer zou hij niet vrijgegeven worden? Een uitgevallen verwarminkje? En wie doen dat eigenlijk? Ik heb nooit van lokale betredingsvrijgevers gehoord. Is dat een confidentiëlefunctie? Of zijn daar weer mannen in witte pakken voor nodig?

En om de schrik er helemaal in te jagen: ‘Raadpleeg, bij twijfel of het nuttig is op 3 januari naar de TU Delft te komen, de Y2K-website’. Brr, wat eng. Wat zou me dan aan het twijfelen brengen? Het nieuws dat heel Nederland afgeschakeld is van het koppelnet? De TU overstroomd, door hongerige ratten aangevreten, afgebrand? Het zou goed kunnen. Maar dan wil ik juist heel gráág naar Delft komen, om te redden wat er te redden valt. Het cvb kan op mij rekenen. Ik bewaar mijn laatste drup benzine voor een tocht naar Delft. Bovendien, Nico, zou de webserver het dan nog doen? Of staat die in de bunker onder paleis Noordeinde?

Nee, ik kóm gewoon. Op 3 januari komen we allemaal. Ondergaan we de nieuwe toekomst. Een grandioze versbeleving.

Ik heb het bij Johan Cruijff. Ik heb het bij Mariska uit Driel. En ik heb het zeker bij Nico de Voogd. Zodra ik hun foto in een blad zie, ga ik de tekst eromheen doorploegen. Deze mensen hebben iets te zeggen, en ik wil direct weten wat. Daarom hou ik ook zo van het Voorlichtingskatern van Delta, mijn ontmoetingsplaats met Nico. Vorige week was het weer zover. De Grote Gezagvoerder keek me aan vanaf pagina 14 met een blik die een onmetelijk vertrouwen in mij uitdrukte. En terecht, Nico, dat kan je ook hebben. Kom, vertel, wat gaan we allemaal doen in de volgende eeuw? Ik ben je man.