Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Wetenschap

Legoblokken als snelweg van de toekomst

Op het buitenterrein van Stevin 4 begon afgelopen dinsdag de bouw van het wegdek van de toekomst.Op het terrein van het laboratorium spoor- en wegbouw begon van de week de bouw van een nieuw type wegdek.

Dit wegdek, dat al als proef op de A50 ligt, is een van de winnaars van een prijsvraag die Rijkswaterstaat vorig jaar april uitschreef om een nieuwe impuls aan de wegenbouw in Nederland te geven. Omdat zoveel aannemers reageerden op het initiatief werden vier winnaars beloond. Rijkswaterstaat legt honderd tot honderdvijftig meter van hun wegdek aan.

Een weg moet snel te repareren zijn om grote files te vermijden. Daarnaast moeten de nieuwe type wegdekken zorgen voor een geluidsreductie. Ook zijn er strenge eisen voor de remproeven en de draagkracht.

Het eerste wegdek dat op de Stevinweg wordt gelegd, heeft wat van lego weg. De constructie bestaat uit een betonplaten ondergrond met bobbels waarop asfaltplaten met de juiste uitsparingen worden gestapeld. In de onderste laag liggen buizen over de gehele lengte en die bevatten Helmholtzresonatoren. Zij absorberen de energie van specifieke geluidsfrequenties van het verkeersgeraas. Halverwege december wordt de volgende constructie gelegd, en de andere twee, begin 2002.

De proeven beginnen in het voorjaar. Met een lintrack gaan de Delftse deskundigen de wegen testen, een constructie van een vrachtwagenwiel dat een halve as van een vrachtwagen uitbeeldt. Het apparaat kan zorgen voor een hoge druk op de weg en kan met verschillende snelheden over het dek rijden. Zo is het vrachtverkeer in relatief korte tijd te simuleren.

De vier proeven zijn onderdeel van het grote innovatieprogramma ‘Wegen naar de toekomst’. Rijkswaterstaat ontwikkelt in dit project ook een slim wegdek, dat verkeer zelf gaat regelen. En een energiek wegdek, dat energie terugwint uit asvalt, bijvoorbeeld door warmte op te slaan in de grond met buizen.

Op het buitenterrein van Stevin 4 begon afgelopen dinsdag de bouw van het wegdek van de toekomst.

Op het terrein van het laboratorium spoor- en wegbouw begon van de week de bouw van een nieuw type wegdek. Dit wegdek, dat al als proef op de A50 ligt, is een van de winnaars van een prijsvraag die Rijkswaterstaat vorig jaar april uitschreef om een nieuwe impuls aan de wegenbouw in Nederland te geven. Omdat zoveel aannemers reageerden op het initiatief werden vier winnaars beloond. Rijkswaterstaat legt honderd tot honderdvijftig meter van hun wegdek aan.

Een weg moet snel te repareren zijn om grote files te vermijden. Daarnaast moeten de nieuwe type wegdekken zorgen voor een geluidsreductie. Ook zijn er strenge eisen voor de remproeven en de draagkracht.

Het eerste wegdek dat op de Stevinweg wordt gelegd, heeft wat van lego weg. De constructie bestaat uit een betonplaten ondergrond met bobbels waarop asfaltplaten met de juiste uitsparingen worden gestapeld. In de onderste laag liggen buizen over de gehele lengte en die bevatten Helmholtzresonatoren. Zij absorberen de energie van specifieke geluidsfrequenties van het verkeersgeraas. Halverwege december wordt de volgende constructie gelegd, en de andere twee, begin 2002.

De proeven beginnen in het voorjaar. Met een lintrack gaan de Delftse deskundigen de wegen testen, een constructie van een vrachtwagenwiel dat een halve as van een vrachtwagen uitbeeldt. Het apparaat kan zorgen voor een hoge druk op de weg en kan met verschillende snelheden over het dek rijden. Zo is het vrachtverkeer in relatief korte tijd te simuleren.

De vier proeven zijn onderdeel van het grote innovatieprogramma ‘Wegen naar de toekomst’. Rijkswaterstaat ontwikkelt in dit project ook een slim wegdek, dat verkeer zelf gaat regelen. En een energiek wegdek, dat energie terugwint uit asvalt, bijvoorbeeld door warmte op te slaan in de grond met buizen.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.