Laga grijpt naast de kip

De wedstrijd is inmiddels uitgegroeid tot een jaarlijkse traditie.

Steven van de Water, president van de Delftse roeivereniging Laga weet niet meer wanneer de traditie precies begonnen is. ,,Waarschijnlijk ergens in de jaren zeventig. Toen was er zo weinig concurrentie op roeigebied, dat de verenigingen Laga (Delft), Aegir (Groningen), Njord (Leiden) en Skadi (Rotterdam) besloten een onderlinge wedstrijd te organiseren, de Lans. De eerstejaars roeiers moeten in deze wedstrijd behalve roeien, ook een kip van het plafond van het clubhuis trekken. Deze diepvrieskip hangt stevig vastgebonden aan een touw. De vereniging die de kip naar beneden weet te krijgen, zal dat jaar de Varsity winnen.”

Maar het was dit jaar niet Laga, maar Aegir die de kip van het plafond haalde.

De verenigingen wisten ook nog serieus te roeien, afgelopen zaterdag. De lichte heren van Laga werden eerste, de dames werden derde. Van de Water: ,,De wedstrijden zijn vooral bedoeld om de eerstejaars enthousiasme en het roeigevoel bij te brengen. Het kipvechten is een leuke bijkomstigheid, maar uiteindelijk draait het natuurlijk om het roeien.”

Toch gaf het Laga-bestuur zelf niet het goede voorbeeld: ze werden laatste in de wedstrijd tussen de besturen van de deelnemende verenigingen.

Competitie schaatsen op één broodje

Het is weer schaatstijd. Je kunt niet langs de kanalen van je tv zappen, zonder Erben Wennemars of Gianni Romme tegen te komen. Dat betekent dat er ook voor de leden van schaatsvereniging ELS (Effe Lekker Schaatsen) werk aan de winkel is. Dit weekeinde namen de Delftse schaatsers het tegen elkaar op tijdens de clubkampioenschappen. En bij gebrek aan een ijsbaan in Delft, stapten de deelnemers in alle vroegte op de trein naar Utrecht.

,,We gebruikten de studentenwedstrijden op de Utrechtse ijsbaan als alternatief clubkampioenschap”, aldus voorzitter Paul Ruijgrok. ,,Je moest rond half acht aanwezig zijn, dus we namen de trein van kwart voor zes. Ik had niet eens tijd om te ontbijten.”

Met of zonder eten in de maag kwamen de meeste schaatsers af op drie afstanden, variërend van vijfhonderd tot drieduizend meter. Het deelnemersveld werd verder verdeeld in drie categorieën van A-, B- en C-rijders

,,Je kunt bij onze vereniging op alle niveaus competitie rijden. Want dat maakt het schaatsen toch leuk. Zelf heb ik heel belabberd gepresteerd. Ik heb vlak voor de wedstrijd nog wel een broodje naar binnen gekregen, maar het ging gewoon slecht. Ik weet niet waaraan het precies lag”, aldus Ruijgrok.

Gelukkig waren er ook Delftse schaatsers die geen last hadden van het vroege tijdstip of een lege maag. Malaya Ruitenbeek won de Utrechtse competitiewedstrijd bij de mannen en dus automatisch ook het clubkampioenschap. Brechje Ter Maat was de snelste bij de vrouwen. (DR)

Leiden en kippen, deze begrippen roepen niet direct associaties op met de roeisport. Toch werd afgelopen zaterdag wel degelijk geroeid in Leiden, mét kip. De wedstrijd is inmiddels uitgegroeid tot een jaarlijkse traditie.

Maar het was dit jaar niet Laga, maar Aegir die de kip van het plafond haalde.

Competitie schaatsen op één broodje