KrtNws

De HoopProf.dr.ir. Adriaan de Hoop wordt lid van de commissie-Dewilde, die momenteel werkt aan de implementatie van de strategienota. Een ander nieuw commissielid is prof.d

Kunstwerk

Maandag om 20.30 uur wordt in het Cultureel Centrum Mekelweg 10 een kunstwerk ter nagedachtenis van Cees Rotteveel officieel onthuld. Rotteveel overleed op 11 januari 2000, kort nadat hij afscheid had genomen als directeur van Mekelweg 10. Binnen de TU bestaat grote waardering voor zijn betekenis voor het culturele klimaat op de TU. Het kunstwerk is gemaakt door Els Snijder.

Vssd

De Vereniging voor Studie- en Studentenbelangen (Vssd) heeft een nieuw bestuur. Voorzitter is Ramses Kaijen. Na 2001 moeten weer vijf fulltime bestuurders aantreden: op korte termijn konden deze niet worden gevonden. De Vssd is onder meer bekend van het Poenboek en van het spreekuur voor studenten.

Kamernood

Universiteiten hebben de grootste moeite om de groeiende stroom buitenlandse studenten en medewerkers te huisvesten. Het probleem komt bijna in elke studentenstad voor. In Groningen en Amsterdam moesten buitenlandse studenten naar hun thuisland terugkeren omdat ze geen woning konden krijgen.

Minimum

Buitenlandse studenten hebben in hun gastland onder bepaalde voorwaarden recht op het bestaansminimum. Dat volgt uit een uitspraak van het Europese Hof in Luxemburg. Op dit moment kunnen buitenlandse studenten in Nederland geen studiefinanciering ontvangen, wel soms een vergoeding van het collegegeld. Universiteiten gaan uitzoeken of daar nu door het vonnis verandering in komt.

Uitgesteld

De Holland Education Fairs 2001, twee grote Nederlandse onderwijsbeurzen die eind oktober in Surabaya en Jakarta zouden worden gehouden, zijn uitgesteld tot eind februari. De organisatieacht de situatie in het land nu niet veilig genoeg.

De Hoop

Prof.dr.ir. Adriaan de Hoop wordt lid van de commissie-Dewilde, die momenteel werkt aan de implementatie van de strategienota. Een ander nieuw commissielid is prof.dr.ir. Ben Veltman, voorzitter van de landelijke Adviesraad voor het Wetenschaps- en Technologiebeleid (AWT). De TU zoekt nog een nieuw lid voor de commissie, die wordt uitgebreid van drie tot vijf leden. Prof.dr.ir. Arnold Verruijt is teruggetreden.

Kunstwerk

Vssd