KrtNws

KrevelenOp 27 oktober overleed prof.dr. D.W. van Krevelen (86). De chemicus was van 1953 tot 1980 buitengewoon hoogleraar bij scheikundige technologie; ook was hij eredoctor van de TU.

Van Krevelen was erelid van de Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging.

Lintje

Naast Chevalier de la Légion D’Honneur mag ex-collegevoorzitter Nico de Voogd zich sinds vorige week woensdag ook Officier in de Orde van Oranje Nassau noemen. De Voogd dankt de koninklijke onderscheiding vooral aan de vernieuwingen die onder zijn leiding aan de TU Delft in gang zijn gezet.

Alumniblad

De TU Delft is een blad rijker. Zicht Op Delft, dunner en iets minder glossy dan Delft Integraal, is bedoeld voor alumni en verschijnt zes keer per jaar. In het eerste nummer onder meer een interview met Francine Houben over de TU-wijk en een historisch overzicht van ingenieurs in de politiek. De eerste nummers worden als bijlage bij Delft Integraal gevoegd. In de toekomst krijgen alleen leden van de alumnivereniging het blad thuisgestuurd.

Ex-change

Wie niet weet wat hij aanmoet met zijn binnenkort waardeloze buitenlandse munten, kan ze op verschillende plaatsen binnen de TU schenken aan het project Ex-change. Ex-change organiseert stages voor studenten % ook van de TU Delft % in ontwikkelingslanden. Meer informatie: www.ex-change.nl.

Windenergie

Dr. dipl.ing. Martin Kühn krijgt 22 november de Dow Energie Dissertatieprijs voor zijn proefschrift over offshore windturbines, waarop hij in april van dit jaar op de TU promoveerde. Kühn ontvangt 2.500 euro. De Duitser, die in Berlijn studeerde, was een van de eersten die offshore technologieën en windturbinestechnologieën op elkaar afstemde en integreerde. Kühn werkt nu bij het Amerikaanse bedrijf Enron dat windturbines maakt.

Roeien

De Delftse dames acht (Laga en Proteus samen) heeft in Zürich de vijftigste editie van de Uni-Polyrace gewonnen. De vrouwen lieten zeven andere Europese teams achter zich bij de 550 meter lange wedstrijd op de rivier de Limmat. Normaal vindt de jaarlijkse wedstrijd alleen plaats tussen de tu en de algemene universiteit van Zürich. Vanwege het jubileum waren clubs uit heel Europa welkom.

Roeien (2)

Roeivereniging Proteus-Eretes beschikt sinds twee weken over een betaalde profcoach. Ad Dubbeldam gaat de top en subtop van de vereniging trainen. Hij is ook verbonden aan het sportcentrum van de TU.

Zeilrace

In de lente zeezeilen in Italië. Studenten kunnen zich vanavond tijdens een borrel van Sint Jansbrug laten informeren over inschrijven, locatie, vervoer, kosten, en andere details. Tipje van de sluier: de zeezeilrace vindt plaats in de week van 20 tot 27 april, en er zal door teams van Nederlandse studenten gevaren worden in Bavaria’s. Meer info: www.zeezeilrace.nl.

Krevelen

Op 27 oktober overleed prof.dr. D.W. van Krevelen (86). De chemicus was van 1953 tot 1980 buitengewoon hoogleraar bij scheikundige technologie; ook was hij eredoctor van de TU. Van Krevelen was erelid van de Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging.

Lintje

Alumniblad