Campus

Kou

Siberië wordt overvallen door een koudegolf terwijl de energievoorziening het af laat weten.Bittere kou heerst in Siberië, waar de plaatselijke bevolking toch wel wat gewend is.

Temperaturen van -40 graden zijn er weliswaar doodgewoon, maar zo lang als deze winter heeft het maar zelden geduurd. Ook nieuw is dat de energievoorziening hapert, waardoor al doden zijn gevallen.

Aan de energiecentrales zelf ligt dat in ieder geval niet, stelt de Delftse hoogleraar energievoorziening prof.dr. Hartmut Spliethoff desgevraagd. ,,Zolang je de centrale blijft stoken blijft de temperatuur hoog genoeg.”

Een probleem is eerder het tekort aan brandstof. Weliswaar heeft Rusland genoeg gas, olie en steenkool om de grotere energievraag op te vangen, maar doordat de centrales ingesneeuwd raken, stokt de aanvoer.

,,Bovendien kan steenkool soms bevriezen”, zegt Spliethoff. ,,In steenkool zit zo’n tien procent water, en als dat bevriest worden kolenhopen grote vaste massa’s die je alleen met een drilboor los kunt bikken.”

Dit soort problemen heb je natuurlijk bij elke koudegolf, maar deze keer is de belasting van de centrales extra zwaar, doordat het verwarmingssysteem slecht is onderhouden.

,,In Rusland wordt heet water door buizen naar de huizen gepompt”, zegt Spliethoff. ,,Dat is op zichzelf geen slechte oplossing, zeker als je ook op olie of steenkool stookt, maar die leidingen zijn de laatste jaren slecht onderhouden.”

Door beschadigingen of lekken bevriest het water in de leidingen, waardoor die knappen. Doordat de verwarming het af laat weten grijpen mensen naar elektrische straalkachels, zodat elektriciteitscentrales overbelast raken.

Als illustratie bij het Telegraaf-artikel ‘IJzig Vladivostok nu ook donker’ dient een foto van drie Siberiërs die in de vrieskou met een handbrandertje proberen een auto te verleiden tot starten.

In dit geval, dat ook Nederlandse autobezitters en hun buren bekend voor zal komen, is het juist wel de techniek die het door de kou laat afweten, zegt automobieltechnicus dr.ir. Arvin Savkoor. ,,De accu doet het bij kou minder goed, dus vonkt de bougie niet betrouwbaar, en in de cylinders van de motor verloopt het verdampen van de benzine moeizamer.”

De natuur geeft weinig hoop op verbetering. Het vermogen van de accu daalt omdat elektrochemische processen nou eenmaal langzamer gaan bij lage temperaturen. Dat de verdamping van benzine moeilijker verloopt bij koude, is ook al zo’n onwrikbare natuurwet.

In koude landen heb je wel ‘winterbenzine’, weet Savkoor, die een iets andere samenstelling heeft om de verdamping wat te verbeteren.

,,Er bestaan bovendien auto’s met een verwarming die de motor op tijd voorverwarmt”, vertelt Savkoor, ,,maar dan moet je wel denken aan luxe Mercedessen.” De meeste Siberiërs zullen dus voorlopig wel met een gasbrander in de weer moeten blijven.

Siberië wordt overvallen door een koudegolf terwijl de energievoorziening het af laat weten.

Bittere kou heerst in Siberië, waar de plaatselijke bevolking toch wel wat gewend is. Temperaturen van -40 graden zijn er weliswaar doodgewoon, maar zo lang als deze winter heeft het maar zelden geduurd. Ook nieuw is dat de energievoorziening hapert, waardoor al doden zijn gevallen.

Aan de energiecentrales zelf ligt dat in ieder geval niet, stelt de Delftse hoogleraar energievoorziening prof.dr. Hartmut Spliethoff desgevraagd. ,,Zolang je de centrale blijft stoken blijft de temperatuur hoog genoeg.”

Een probleem is eerder het tekort aan brandstof. Weliswaar heeft Rusland genoeg gas, olie en steenkool om de grotere energievraag op te vangen, maar doordat de centrales ingesneeuwd raken, stokt de aanvoer.

,,Bovendien kan steenkool soms bevriezen”, zegt Spliethoff. ,,In steenkool zit zo’n tien procent water, en als dat bevriest worden kolenhopen grote vaste massa’s die je alleen met een drilboor los kunt bikken.”

Dit soort problemen heb je natuurlijk bij elke koudegolf, maar deze keer is de belasting van de centrales extra zwaar, doordat het verwarmingssysteem slecht is onderhouden.

,,In Rusland wordt heet water door buizen naar de huizen gepompt”, zegt Spliethoff. ,,Dat is op zichzelf geen slechte oplossing, zeker als je ook op olie of steenkool stookt, maar die leidingen zijn de laatste jaren slecht onderhouden.”

Door beschadigingen of lekken bevriest het water in de leidingen, waardoor die knappen. Doordat de verwarming het af laat weten grijpen mensen naar elektrische straalkachels, zodat elektriciteitscentrales overbelast raken.

Als illustratie bij het Telegraaf-artikel ‘IJzig Vladivostok nu ook donker’ dient een foto van drie Siberiërs die in de vrieskou met een handbrandertje proberen een auto te verleiden tot starten.

In dit geval, dat ook Nederlandse autobezitters en hun buren bekend voor zal komen, is het juist wel de techniek die het door de kou laat afweten, zegt automobieltechnicus dr.ir. Arvin Savkoor. ,,De accu doet het bij kou minder goed, dus vonkt de bougie niet betrouwbaar, en in de cylinders van de motor verloopt het verdampen van de benzine moeizamer.”

De natuur geeft weinig hoop op verbetering. Het vermogen van de accu daalt omdat elektrochemische processen nou eenmaal langzamer gaan bij lage temperaturen. Dat de verdamping van benzine moeilijker verloopt bij koude, is ook al zo’n onwrikbare natuurwet.

In koude landen heb je wel ‘winterbenzine’, weet Savkoor, die een iets andere samenstelling heeft om de verdamping wat te verbeteren.

,,Er bestaan bovendien auto’s met een verwarming die de motor op tijd voorverwarmt”, vertelt Savkoor, ,,maar dan moet je wel denken aan luxe Mercedessen.” De meeste Siberiërs zullen dus voorlopig wel met een gasbrander in de weer moeten blijven.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.