Kort nieuws

KopiërenKopiëren met chipknip. Op aandringen van Oras vindt op een aantal faculteiten een experiment plaats met deze mogelijkheid.

Energiesector

De twijfels over de liberalisering van de energiemarkt zijn de laatste tijd sterk toegenomen. Vrijdagmiddag 19 april kunnen studenten en medewerkers in de aula met Haagse politici en energiebaronnen over dit onderwerp van gedachten wisselen. Aan de door Delft TopTech georganiseerde discussie nemen onder meer deel: Diederik Samson (TU-alumnus en kandidaat-tweedekamerlid voor de PvdA) en Eneco-bestuurder Hans ten Berge. Prof.dr.ir. A. Verkooijen (IRI) leidt het debat. Aanvang: 15.00 uur.

OV-kaart

Studenten krijgen vanaf 1 januari geen geld terug bij treinvertraging. De Lsvb is verontwaardigd.

Studenten kunnen nu nog 2,27 euro per dag claimen als hun trein meer dan een halfuur te laat komt. Minister Hermans achtte zich niet gebonden aan het akkoord van studentenbond Lsvb en reizigersverenging Rover. ,,De Nederlandse Spoorwegen hebben dat zelf geregeld. Als wij die afspraak in het contract hadden willen meenemen, had dat ons een half miljoen euro gekost.’

Eten duurder

Op 1 mei de bedrijfsrestaurants van de TU Delft acht procent duurder. Inkoop- en loonkosten zijn sterk gestegen, maar daarnaast eisen de invoering van de chipknip en de strengere eisen van de Keuringsdienst van Waren hun tol. Vorig jaar zijn de prijzen ook omhoog gegaan, toen zelfs met tien procent, maar dat was de eerste prijsverhoging in vijf jaar. De nieuwe prijzen zijn afgerond op vijf eurocent, want in de TU-kantines gruwt men van de nieuwe een- en tweecentsmuntjes.

Mager zesje

Onderwijsminister Hermans krijgt van de universiteitsbestuurders maar net een zesje voor zijn vierjarig bewind. Dat blijkt uit een enquête van Academia, het huisorgaan van de universiteitenvereniging Vsnu, en het HBO-Journaal. Zijn voorganger Ritzen bracht het er vier jaar geleden overigens met een cijfer van 5,2 bekaaider van af. Ondanks zijn magere voldoende wordt Hermans de minst slechte kandidaat gevonden om na 15 mei opnieuw minister te worden. Tenminste, als de huidige burgemeester van Amsterdam en voormalig onderwijsstaatssecretaris Job Cohen er geen zin in heeft.

Triomf

Volgende week donderdag, 25 april, om 16.00 uur geeft het team achter Nuna een presentatie bij de faculteit OCP. Nuna is de zonneauto die de World Solar Challenge in Australië won, de race voor zonnevoertuigen dwars door Australië die werd afgesloten met een overwinning voor het Delftse team. Ruimtevaarder Wubbo Ockels, die als hoogleraar bij het project was betrokken, is er ook bij, net als de zonneauto zelf.

Impro-comedy

Nog hevig aan het afkicken van De Vloer Op? Gelukkig heeft de studentencabaretgroep Delfts Blok nu ook de improvisatie ontdekt. Na in de leer te zijn gegaan bij een collega met veel impro-comedy ervaring, brengen de elf TU-studenten op 27 en 28 april in de Vrije Akademie Delfts Blok Bluft. Aanvang: 20.15 uur. Reserveren kan via www.delftsblok.nl.

Kopiëren

Kopiëren met chipknip. Op aandringen van Oras vindt op een aantal faculteiten een experiment plaats met deze mogelijkheid. Momenteel zijn studenten nog afhankelijk van de oude, papieren kopieerkaart. Die verschilt per faculteit en is erg storingsgevoelig.

Energiesector

OV-kaart