Kort Nieuws

EurocampusDelft gaat meedoen aan Eurocampus, een initiatief dat de inzet van internet in het onderwijs moet vergroten.

Clustering

De Universiteit Twente gaat zijn faculteiten ook clusteren. In de toekomst moeten er vijf overblijven: construerende wetenschappen, technische wetenschappen, informatiewetenschappen, sociale wetenschappen en gedragswetenschappen. De clustering moet de weg vrijmaken voor een sterke uitbreiding van het aantal studierichtingen. Daarnaast wil de UT meer prioriteit geven aan de vier ‘speerpuntinstituten’.
Voorlichting

De voorlichtingsdagen van de TU, dit jaar van 8 tot en met 10 april, krijgen een andere opzet. Aspirant-studenten kunnen op een dag meerdere opleidingen bezoeken, terwijl zij voorheen een keuze voor één studie moesten maken. Ook wordt het mogelijk de TU op zaterdag te bezoeken, zodat meer ouders een kijkje kunnen nemen. Dat legt wel een extra belasting op de faculteiten, die daar niet allemaal even gelukkig mee zijn. De verandering past in de strategie om de voorlichting te verbreden en scholieren in de eerste plaats naar de TU te lokken en dan pas naar een specifieke studie.
Leraren

Leraren op middelbare scholen moeten het draagvlak voor de wetenschap vergroten, vindt de landelijke onderzoeksorganisatie NWO. Leraren kunnen helpen iets aan de afnemende aantrekkingskracht van de wetenschap te doen door hun leerlingen te laten zien hoe leuk het is. Leerlingen moeten zelf ‘aan den lijve ondervinden’ wat het is om onderzoek te doen, aldus NWO. Als de minister het met NWO eens is, wil de onderzoeksorganisatie leraren financieel ondersteunen om te promoveren.
Kookboek

Het Delfts Universitair milieu platform (DUmp) heeft een vegetarisch receptenboekje uitgebracht. Het kringloop-papieren boekje bevat ruim dertig recepten, waaronder die voor ‘wereldburgers’ en ‘kikkertjes in het mos’. Dit handboek voor de studerende vegetariër is voor drie gulden te koop bij de VSSD.

Eurocampus

Delft gaat meedoen aan Eurocampus, een initiatief dat de inzet van internet in het onderwijs moet vergroten. Eurocampus biedt onder andere de mogelijkheid om bestaande cursussen geschikt te maken voor het net. Naast Delft doen onder meer de universiteiten van Amsterdam en Leiden mee, de Haagsche Hogeschool en een tweetal ministeries. Deelname kost een halve ton.
Clustering

Voorlichting