Kort Nieuws

RekeningrijdenIn een open brief aan de Tweede Kamer pleiten 43 economen voor rekeningrijden in de Randstad.

Bul

IO-student Michael van Rees ontving gisteren de tweeduizendste bul van de opleiding Industrieel Ontwerpen. De opleiding werd in 1969 opgezet en de eerste bul werd twee jaar later uitgereikt. Pas in 1992 meldde zich de duizendste afstudeerder. Dat de tweeduizendste bul zeven jaar later uitgereikt wordt, geeft aan dat de opleiding de laatste jaren een sterke groei doormaakt. Op dit moment staan zestienhonderd IO-studenten ingeschreven in Delft.
Brasserie

Het restaurant in de aula van de TU heeft de naam ‘Brasserie Blauw’ gekregen. De naam werd verzonnen door Bas Knuttel, student civiele techniek. Hij won daarmee een fust bier van vijftig liter, die hij met vrienden op een zelf te bepalen tijdstip in de brasserie mag komen opdrinken. De brasserie werd vorige week vrijdag officieel geopend door cvb-lid Berkhout.
FOM

De tweeduizendste promotie van een onderzoeker van de stichting FOM (Fundamenteel Onderzoek der Materie) vond afgelopen dinsdag plaats in Delft. Natuurkundig ingenieur en doctorandus in de wijsbegeerte B. Mols promoveerde toen op onderzoek naar vloeistofdruppels in turbulente gasstromingen. Mols is inmiddels redacteur bij het maandblad Natuur en Techniek. Gemiddeld promoveren er op dit moment zo’n tachtig FOM-onderzoekers per jaar. Dat is een derde van het totale aantal in de Nederlandse fysica.
Krashna

Onder het thema ‘Zomertijd’ organiseert het Delfts Studenten Muziekgezelschap Krashna Musika zondag 28 maart een kamermuziekconcert. Op het programma staan onder meer een klarinetconcert van Mozart, een aria uit de opera Rigoletto van Verdi en klassieke gitaarmuziek. De concerten beginnen ’s middags drie uur en vinden plaats in het cultureel centrum Mekelweg 10.
Raad

Voormalig minister van justitie Sorgdrager heeft de Universiteit Twente (UT) geadviseerd de universiteitsraad in ere te herstellen. De UT ging net als Delft twee jaar geleden over op een model met aparte ondernemingsraad en studentenraad. Volgens Sorgdrager is een universiteitsraad beter voor de ‘gemeenschapstraditie op de campus’. Het Twentse cvb en de raden twijfelen nog of zij het advies zullen opvolgen.
Stark

Hoogleraar staalconstructies prof.ir. J.W.B. Stark heeft de ‘Charles Massonet International Award’ gekregen van de European Convention for Constructional Steelwork (ECCS). Deze onderscheiding wordt jaarlijks toegekend aan een persoon die een belangrijke wetenschappelijke bijdrage geleverd heeft aan de Europese staalindustrie. Stark, die tevens adviseur is bij TNO Bouw, kreeg de onderscheiding voor zijn jarenlange inzet in nationale en internationale technische commissies.
Arbeid

Hogescholen en universiteiten moeten de vrijheid en het geld krijgen om mensen op te leiden, die in hun jeugd die kans gemist hebben. Dat is nodig om iets te doen aan het groeiende tekort aan hoger opgeleiden op de arbeidsmarkt, naar verwachting bijna 400.000 in 2003. Dat schrijft de Sociaal-Economische Raad (SER) ter voorbereiding op een advies dat minister Hermans in april zal krijgen. De SER wil ook dat een deel van het geld niet automatisch naar de instellingen gaat, maar naar de studenten, die daarmee studie-onderdelen kunnen ‘inkopen’.

Rekeningrijden

In een open brief aan de Tweede Kamer pleiten 43 economen voor rekeningrijden in de Randstad. Onder de ondertekenaars is ook de Delftse economiehoogleraar prof.dr. A.H. Kleinknecht van Wijsbegeerte en Technische Maatschappijwetenschappen (WTM). Rekeningrijden is volgens de economen een ‘onontkoombaar en effectief middel om op korte termijn de congestieproblemen aan te pakken’. Het prijsmechanisme zou moeten worden benut om de ernst van de files te verminderen.
Bul

Brasserie