Kort Nieuws

HoornDe civiel-studenten Rik Lebouille, Mark Bovenkerk, Hugo de Haes en Bart van Oosterhout zijn sinds vorige week donderdag samen zesduizend gulden rijker.

br />
Zij wonnen een prijsvraag, uitgeschreven door de ondernemersvereniging in het Noord-Hollandse Hoorn in samenwerking met de wetenschapswinkel van de TU. De vier vijfdejaars maakten een plan voor een betere bereikbaarheid van de binnenstad van Hoorn. Ook de overige prijzen gingen naar TU-studenten.
Trendbreuk

Voor het eerst sinds jaren krijgt het hoger onderwijs extra geld voor het groeiende aantal studenten. Volgend jaar krijgen hogescholen en universiteiten er al 114 miljoen bij. In het jaar 2003 zal dat bedrag zijn opgelopen tot 172 miljoen. Demissionair onderwijsminister Hermans breekt zo met het beleid van de afgelopen jaren. Want sinds de jaren tachtig krijgt het hoger onderwijs een vast bedrag, onafhankelijk van de studentenaantallen. Omdat die aantallen stegen, hadden hogescholen en universiteiten per student steeds minder te besteden. De vereniging van universiteiten VSNU noemt Hermans’ besluit ‘zeer welkom en terecht’. Het totale budget van de universiteiten neemt overigens niet toe.
Kraanwater

Het kraanwater van het Gaac-gebouw is hoogstwaarschijnlijk niet verantwoordelijk voor darmstoornissen van medewerkers, zoals eerder werd vermoed. Bij controle door het waterleidingbedrijf bleek de interne waterleiding in orde. ,,Desondanks is de doorstroomsnelheid van het water te laag”, zegt arbo/milieuadviseur Dick Hoeneveld. Het water kan daardoor muf smaken, maar hij acht het onwaarschijnlijk dat mensen er ziek van worden. Overigens zijn de meeste darmklachten alweer voorbij. Hoeneveld: ,,De onrust hing mogelijk samen met de legionella-doden op de Flora in Bovenkarspel.”
Bèta

De bètastudies van Wageningen, Nijmegen, Groningen, Leiden, Utrecht en de beide Amsterdamse universiteiten hebben hun vijfde jaar binnen. Studenten van deze opleidingen hebben voortaan recht op vijf jaar studiefinanciering. Dat heeft demissionair minister Hermans deze week besloten. Hiermee negeert Hermans het advies van de commissie-Veltmans. Die wees de plannen van de Universiteit van Amsterdam en de VU eerder af. Om in aanmerking te komen voor een extra jaar moesten de universiteiten hun bètastudies ingrijpend vernieuwen en verbreden.
Dozy

Prof.dr. J.J. Dozy, van 1968 tot 1976 hoogleraar geologie bij Technische Aardwetenschappen, ontvangt maandag in Groningen de prestigieuze Van Waterschoot van der Gracht Penning. Dozy krijgt de prijs van het Koninklijk Nederlands Geologisch en Mijnbouwkundig Genootschap omdat hij zich ‘uitzonderlijk verdienstelijk heeft gemaakt voor de aardwetenschappen in Nederland’.

Hoorn

Trendbreuk