Kort Nieuws

HoofdredacteurDrs. Hans Ariëns wordt met ingang van 1 juni de nieuwe hoofdredacteur van Delta.

Eurokaart

Het Europees Parlement wil dat er een kaart komt waarmee studenten in heel Europa kortingen kunnen bedingen: op musea, theaters, openbaar vervoer, maar ook op drank, schrijfmateriaal of verzekeringen. Britse studenten die lid zijn van de National Union of Students genieten al dergelijke voordelen, zij het alleen in eigen land. De toekomstige kaart zou door heel Europa geldig moeten zijn. Het Europarlement denkt dat de kaart het Europese burgerschap bevordert.
Promotiefilm

De TU-voorlichting werkt op dit moment aan een vijftal wetenschappelijke promotiefilmpjes. Naast een algemene video worden er vier films gemaakt met de thema’s vuur, aarde, lucht en water. Hierin wordt universeel aansprekend onderzoek aan de TU belicht. Het filmmateriaal wordt getoond aan buitenlandse bezoekers, maar kan ook worden meegenomen naar het buitenland door TU-wetenschappers. In september moet de eerste promotiefilm klaar zijn.
Werving

De TU wil een grote groep vwo-scholieren uit het zesde jaar overhalen om alsnog in Delft te komen studeren. Naast de voorlichtingsdagen, die dit jaar vallen op 8, 9 en 10 april, ontvangen de scholieren binnenkort een mailing van de TU met onder meer een scheurkalender die vanaf 1 april aftelt tot de examenperiode voor het vwo.
Sportcentrum

Vandaag wordt de laatste versie besproken van de sportvisie van het sportcentrum. De notitie is geschreven door de directie van het sportcentrum, personeel en de sportkoepel DSSF. Het bevat de plannen voor het sportcentrum voor de komende tien jaar. Er wordt onder meer gepleit voor een cardio-fitnessruimte en squashbanen. De sportvisie wordt verstuurd naar het college van bestuur, die moet beslissen over eventuele uitbreiding, nieuwbouw of budgetverhoging.
SSC

Deze week gaat er een brief naar het college van bestuur met voorstellen voor de huisvesting van het Studenten Service Centrum. Directeur Guyt wil nog niet zeggen welke wensen en opties hierin vervat zijn, maar zeker is dat de A-vleugel vanTechnische Natuurkunde, naast de aula, op het verlanglijstje staat. In het SSC worden onder meer het studentenadviesbureau, de centrale studentenadministratie en het uitzendbureau ondergebracht.
Natuurkunde

Fysica ’99, de voorjaarsmanifestatie van de Nederlandse Natuurkundige Vereniging (NVN) vindt dit jaar, net als vorig jaar, plaats in de aula van de TU Delft. De NVN organiseerde het evenement voor natuurkundig Nederland altijd in de jaarbeurs van Utrecht, maar die omgeving werd na twaalf jaar wat ‘duf en kleurloos’ bevonden. Op 14 april worden er onder meer een jonge-sprekerscompetitie, vijf mini-symposia en twee lezingen georganiseerd.
Energie-agentschap

De gemeente Delft wil volgend jaar een energie-agentschap oprichten. Dit moet een zelfstandige organisatie worden die zich bezighoudt met de opzet en uitvoering van lokaal energiebeleid. De gemeente denkt dat het plan goede kans maakt op EU-subsidie. Ook de TU participeert in dit initiatief.
Faculteitsblad

Facetten, het faculteitsblad van Technische Natuurkunde, houdt er na drie jaar mee op. In verband met de clustering van de faculteiten verschijnt er met ingang van september een blad voor de gehele faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW). De naam van het tweewekelijks verschijnende tijdschrift wordt ‘T NieuWs, en het bevat naast een algemeen deel aparte katernen voor Natuurkunde, Scheikunde, Materiaalkunde en Biotechnologie.

Hoofdredacteur

Drs. Hans Ariëns wordt met ingang van 1 juni de nieuwe hoofdredacteur van Delta. Ariëns is momenteel eindredacteur van het Leidse universiteitsblad Mare, waar hij ook twee jaar lang interim-hoofdredacteur was. Daarnaast publiceerde hij in onder meer de Volkskrant, Intermediair, Utrechts Nieuwsblad en de Keuzegids Hoger Onderwijs. Ariëns volgt Richard Meijer op, die directeur werd van de Communicatie en Marketing Groep van de TU.
Eurokaart

Promotiefilm