Kort Nieuws

TwijfelaarsHet aantal deelnemers aan de 6-vwo-dag vandaag is veel hoger dan verwacht. De TU had gerekend op zo’n zestig eindexamenkandidaten die nog niet weten wat ze willen gaan studeren.

Proxis

Studentenpartij Aag heeft samen met internetboekhandel Proxis een speciale site (www.proxis.com/tudelft.htm) opgezet waar alle in Delft gebruikte internationale studieboeken te bestellen zijn. Zo weten studenten zeker dat zij niet de verkeerde druk of editie kopen als zij via het net een boek bestellen. De site wordt een concurrent van de Delftse boekhandels en van de VSSD, die studenten nu van boeken voorzien. Volgens de Aag is aankoop via Proxis goedkoper.
TB

Technische Bestuurskunde zal zijn vijfde jaar definitief zelf moeten betalen. Minister Hermans van onderwijs schrijft deze week aan de Kamer dat hij ‘geen dringende redenen’ ziet om voor de opleidingen technische bedrijfskunde, technische bestuurskunde en techniek en management een langere cursusduur in overweging te nemen. Wat hem betreft is de discussie nu gesloten. Hermans vindt de opleidingen niet exact genoeg om een extra jaar te rechtvaardigen. De technische component zou niet veel groter zijn dan de helft. TB vindt dat onzin en houdt het op driekwart.
Innovatie

De Europese Unie gaat subsidie geven aan bedrijven die tijdelijk een jonge buitenlandse onderzoeker willen aanstellen. De nieuwe beurzenregeling, waar alleen dit jaar al 45 miljoen gulden mee gemoeid is, geldt voor alle bedrijven die een onderzoeker uit een ander Europees land in huis willen halen. Juist voor kleine innovatieve bedrijven wordt de drempel laag gehouden. Zij hoeven niet zelf een lab te hebben, maar mogen de onderzoeker ook bij een naburige universiteit stationeren.
Sorgdrager

Oud-justitieminister Winnie Sorgdrager wordt voorzitter van de commissie die de toelating van studenten tot studies met een stop begeleidt. Universiteiten en hogescholen mogen vanaf het studiejaar 2000/2001 dertig procent van de plaatsen bijopleidingen met een studentenstop zelf toelaten. Sorgdragers commissie gaat de instellingen begeleiden met het zoeken naar een geschikte selectiemethode. Naast Sorgdrager zijn ook vertegenwoordigers van de studentenbonden, de hogescholen, de universiteiten en het voortgezet onderwijs lid van de commissie.

Twijfelaars

Het aantal deelnemers aan de 6-vwo-dag vandaag is veel hoger dan verwacht. De TU had gerekend op zo’n zestig eindexamenkandidaten die nog niet weten wat ze willen gaan studeren. Het werkelijke aantal twijfelaars ligt vandaag waarschijnlijk tussen de 250 en 300. De TU organiseert de 6-vwo-dag dit jaar voor het eerst. Waarschijnlijk volgen nog meer acties om scholieren op het laatste moment over de streep te trekken, want het aantal vooraanmeldingen in Delft blijft ver achter bij vorig jaar.
Proxis

TB