Klompen, tulpen en speculaas

Behalve Nederlands bekendste biermerk werden nog veel meer clichés ontmaskerd tijdens de afgelopen zaterdag gehouden kennismakingsavond Facts and fiction about Holland, bedoeld om buitenlandse studenten in contact te brengen met de Nederlandse cultuur. De avond was georganiseerd door Ifes-Delft, de Delftse afdeling van de overkoepelende internationale organisatie van Christelijke studentenverenigingen.

De clichés druipen van het scherm tijdens de suikerzoete promotiefilm Holland. Voor Nederlanders tenenkrommend, voor buitenlanders clichébevestigend. In een half uur komen ze allemaal voorbij: groene weilanden, fietsen, de Nachtwacht, Delfts Blauw, molens, tulpen, kaas en de onvermijdelijke klompen. Omdat de meeste internationale studenten al sinds september in Nederland zijn, hebben ze zelf het verschil tussen film en werkelijkheid ook al ontdekt. Een Japanner: ,,Ik ben nu twee maanden hier, maar heb nog geen tulp gezien.”

De film bevat evenveel manco’s als clichés. Van Langevelde: ,,In de film zijn drie mensen aan het werk: de eerste keert kazen, de tweede maakt klompen en de derde beschildert aardewerk. Hoeveel mensen hebben jullie dat in Delft zien doen?” Iemand blijkt zowaar in Delft een klompenmaker te hebben ontdekt, maar dat dit niet representatief is, is overduidelijk. De zon schijnt altijd, iedereen wacht voor het rode stoplicht en op straat spelen alle draaiorgels ‘Tulpen uit Amsterdam’. Omdat de film eraan voorbij gaat, moet Van Langevelde zelf de aandacht vestigen op ons nationale dagelijkse fileleed. ,,Als jullie zoveel fietsen, waarom zijn er dan toch zoveel files?”, vraagt een pientere Chinese student zich af.

Hoe hard het Nederlandse leven echt is, blijkt later op de avond als de gaststudenten een selectie uit het Nederlandse voedingsaanbod ter beoordeling krijgen voorgezet. De uit Iran afkomstige Turaj kookt voor zichzelf in zijn kamer op de Roland Holstlaan, zodat hij zich nog niet aan het ruime Nederlandse zuivelaanbod heeft hoeven wagen. Vanavond kan hij er niet onderuit. Het yoghurttoetje viel bij hem al niet in de smaak, karnemelk nog minder: ,,Oh my god, what’s this?” Ook anderen trekken uiterst bedenkelijke gezichten als ze aan het zure goedje hebben genipt. Stroopwafels (’this is great!’), speculaas en hagelslag (‘delicious‘) scoren beter, waarmee de Nederlandse eer toch nog gered is.

aut. Martijn Veltkamp

,,Houden Nederlanders echt niet van Heineken? Je ziet het overal!” Harrisson uit Nigeria kan er met zijn verstand niet bij dat Nederlanders voorkeur hebben voor andere biermerken. ,,Dus als je je als Nederlander wilt gedragen, bestel dan geen Heineken”, zo houdt de Nederlandse Kirsten van Langevelde 25 buitenlandse studenten voor.

aut. Martijn Veltkamp