Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Opinie
Ingezonden brief

Klimaatlast in balans

Promovendus Britte Bouchaut is verdrietig over het alarmerende uitsterven van dieren en planten waarover de VN berichtte. Waarom doen we er zo weinig aan, vraagt ze zich af.

Volgens de Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services is extinctie van dier- en plantensoorten alarmerend en bedreigend. (Foto: Filiberto Strazzari)

Vorige week werd het rapport gepubliceerd van de Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services (IPBES), een werkgroep binnen de Verenigde Naties, over de alarmerende extinctie van dier- en plantensoorten, een bedreiging voor de biodiversiteit. Ik moest erom huilen ’s avonds. Het bewijs dat het echt niet goed gaat met onze wereld is zó krachtig en overtuigend, waarom doen we er dan nog steeds zo weinig aan?

In lijn met de sustainable development goals van de VN worden onderzoeken gedaan gericht op de ontwikkeling of verbetering van technieken, processen en producten om ons (de mens) te helpen duurzamer te leven. Dit moet om onze planeet en ecosysteem leefbaar te houden. Voor ons nu, maar ook voor toekomstige generaties.

Hoewel de Europese Unie en de Nederlandse politiek deze urgentie wel degelijk erkennen, lijkt er weinig van de grond te komen. Met de Europese verkiezingen in het vooruitzicht op 23 mei zetten onder andere D66, GroenLinks en Partij voor de Dieren in op duurzaamheid. Super mooi, maar toch jammer dat er dan weer berichten naar buiten komen over royale onkostenvergoedingen (lees: 320 euro per dag) en het gespeculeerde misbruik daarvan. Dit geld kan beter gebruikt worden voor daadwerkelijke uitvoering van klimaatplannen, dan voor hotels, en het op-en-neer knallen in een dieselauto tussen Brussel en Den Haag.

‘Het betaalbaar houden van milieumaatregelen wordt de grootste uitdaging’

Maar, gelukkig is er ook relatief goed nieuws! Hoewel Milieudefensie de rechtszaak over ‘schone lucht’ tegen de Staat heeft verloren, heeft dit toch bijgedragen aan diverse maatregelen die de afgelopen tijd zijn genomen. En ook voor de toekomst worden er diverse plannen gemaakt. Zo wil de gemeente Amsterdam vanaf 2030 benzine- en dieselauto’s weren uit de binnenstad, grotendeels vanwege de impact ervan op de levensverwachting van bewoners.

Prachtige plannen, maar qua uitvoering ben ik sceptisch. Wanneer er geen betaalbare alternatieven komen om aan deze maatregel te voldoen, kunnen mensen met een relatief lager inkomen hier problemen bij ondervinden. Niet alleen doel ik hier op het op een verantwoorde manier goedkoper maken van elektrisch rijden, maar ook op het aanbieden van gratis parkeerplaatsen buiten de stad en goed openbaar vervoer voor mensen die de elektrische transitie (nog) niet kunnen maken.

Eventuele ‘lasten’ van de transitie naar een duurzamer systeem zullen we allemaal moeten dragen. Maar, deze moeten in verhouding zijn. Het betaalbaar houden van milieumaatregelen wordt onze grootste uitdaging, wellicht groter dan de technische of procesmatige aspecten hiervan. De ‘klimaatlast’ in balans, ik hoop iets om kritisch mee te nemen voor de verkiezingen op 23 mei aanstaande.

Britte Bouchaut is promovendus bij de afdeling biotechnology and society (faculteit Technische Natuurwetenschappen). Ze ontwikkelt een tool waarmee het huidige beleid omtrent industrieel toegepaste biotechnologieën geüpdatet kan worden.

Schrijver Opinie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

opinie.delta@tudelft.nl

Comments are closed.