Buiten de campus

Klimaatactivisten onderbreken Dies Leiden

Studenten van End Fossil Leiden/Delft hebben op 8 februari de openingsrede van de Leidse rector magnificus Hester Bijl verstoord tijdens de Diesviering in de Pieterskerk. Ze willen dat de Universiteit Leiden de banden met de fossiele industrie verbreekt, omdat de studenten vinden dat die hun toekomst vernietigen.

(Foto: End Fossil Leiden/Delft)

Bij de actie was minstens één Delftse student aanwezig. “Dit is een vreedzaam protest”, roept hij op door de studenten verspreide beelden. Daarop is te zien hoe mensen van de beveiliging hem afvoeren, terwijl andere studenten inmiddels op het podium staan en verder gaan met hun oproep aan de universiteit.

Op meerdere universiteiten zijn de laatste tijd protesten en bezettingen geweest van student-klimaatactivisten. Op 8 februari bijvoorbeeld ook op de Erasmus Universiteit. De universiteiten blijken gevoelig voor de acties. Zo heeft de Erasmus Universiteit onder druk de klimaatnoodtoestand uitgeroepen en maakte de Universiteit van Amsterdam bekend voorlopig geen nieuwe onderzoekssamenwerkingen aan te gaan met fossiele bedrijven. In Delft kunnen studenten een petitie tekenen van End Fossil Leiden/Delft. De groep is ook in gesprek met het college van bestuur.

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl