Kivi: minder blij met portfolio

Ingenieursvereniging Kivi vreest dat de onderzoeksportfolio leidt tot ‘verarming’ van het Delftse onderwijs. Het Koninklijk Instituut van Ingenieurs (Kivi) plaatst een stevige kanttekening bij de nieuwe koers die de TU Delft inslaat met haar onderzoek.

De ingenieursvereniging twijfelt ook aan het effect op de aantrekkingskracht van een studie in Delft. ,,Wat moeten schoolverlaters zich bij een TU Delft voorstellen wanneer men daar een aansprekende activiteit waarmee Nederland marktleider is, zoals baggertechniek, laat vallen?” vraagt de beroepsorganisatie zich af. ,,Het zou goed zijn als het college van bestuur zich zou herbezinnen op de strategie, en bij het aantrekken van studenten en docenten de traditioneel sterke aspecten van de Delftse opleiding, namelijk combinatie van theorie en praktijk, niet zou laten vallen.”

Het Koninklijk Instituut van Ingenieurs (Kivi) plaatst een stevige kanttekening bij de nieuwe koers die de TU Delft inslaat met haar onderzoek. De beroepsorganisatie ziet in de nieuwe ‘portfolio’ vooral een concentratie van onderzoek en vreest dat die een verarming van het onderwijs inluidt. Het Kivi voorziet een ‘versmalling van de ingenieursopleiding’. Uit de richting van afnemers van jonge ingenieurs zouden het Kivi al ‘signalen’ bereiken ‘dat men allerminst gelukkig is met de ontwikkelingen’.