Onderwijs

Kiezen voor extra kwaliteit kost meer tijd

De nieuwe website van de TU Delft laat nog even op zich wachten. De reden: er is op het laatste moment besloten tot een verbeterde serverarchitectuur om de website gegarandeerd stabiel te kunnen lanceren.

De hele zomer is er hard gewerkt aan de realisatie van de nieuwe TU-website. Deze inzet heeft zondermeer zijn vruchten afgeworpen, aldus Leonard Thierry. Hij is werkzaam bij LogicaCMG en is projectmanager Universitaire Website. ,,De vormgeving en de navigatiestructuur van de nieuwe website zijn vastgesteld. Hiervoor hebben de vormgevers, het bouwteam en de redactie bergen werk verzet.” Coördinator van de redactie is Corrie Zeeuw, medewerker corporate communicatie van de directie Marketing en Communicatie. ,,Oorspronkelijk zouden we een aantal onderdelen van de site na de lanceerdatum afronden. Door de tijdsuitloop hebben we de mogelijkheid om dit nu te doen. De centrale onderdelen van de nieuwe site zijn bijna klaar. Voor de externe bezoekers zijn dat de onderdelen: opleidingen, onderzoek, zakelijke diensten en organisatie. Voor onderzoek hebben we een nieuwe structuur ontwikkeld aan de hand van de onderzoeksthema’s van de onderzoeksportfolio.”

Verder is nu alle informatie voor de nieuwe centrale website zowel in het Engels als in het Nederlands beschikbaar. Zeeuw: ,,Vooral buitenlandse studenten hadden om meer Engelstalige informatie verzocht. De extern gerichte TU Delft Portal (www.tudelft.nl) wordt daarom helemaal tweetalig. En ook op de Campus Portal (campus.tudelft.nl), met informatie voor studenten en medewerkers, zullen steeds meer TU-onderdelen informatie op het web gaan presenteren in het Nederlands en Engels.”

Knoop doorhakken

De nieuwe TU-website is dus praktisch gereed en toch ging deze niet op 1 september ‘live’. De verklaring hiervoor is kort gezegd: als je iets doet moet je het goed doen. Thierry: ,,Voor de centrale websites (TU Delft Portal en Campus Portal) wordt gebruik gemaakt van ZappEngine MX, een content-managementsysteem. Dit pakket maakt gebruik van ColdFusion MX, een moderne programmeeromgeving voor websites. Het bleek echter lastig om met de server van DTO (Dienst Technische Ondersteuning) de site – met alle moderne snufjes – stabiel te houden. Regelmatig viel deze uit. Met als gevolg dat de redactie, maar ook de vormgevers en degenen die de site bouwden, uren- of dagenlang niets konden doen.”

Deze instabiliteit zette het project voor een dilemma: de website onderbrengen een externe marktpartij gespecialiseerd in ColdFusion. Of met DTO een kort leertraject ingaan die dan samen met ColdFusion-experts een goed en stabiel platform neer zouden zetten. Het college van bestuur heeft de knoop doorgehakt door de wens uit te spreken dit intern op te lossen. ,,DTO is nu hard bezig om binnen korte tijd een stabiel ColdFusion-platform op te leveren. Op deze manier blijft de internetexpertise binnen de TU aanwezig”, aldus Thierry.

Teleurstellend voor de projectgroep Universitaire Website was dat de datum van 1 september niet gehaald werd. Thierry: ,,Dat was jammer want we hebben met een hele groep mensen naar dit moment toegewerkt. Toch wilden ook wij graag dat er een goed werkende betrouwbare site kwam en staan we achter deze beslissing. En als DTO de nieuwe omgeving stabiel heeft, verwachten we de TU Delft Portal en de Campus Portal vrij snel daarna te kunnen lanceren.”

Webhuisstijl

Nauw verbonden met de komst van de nieuwe TU-website is de introductie van de nieuwe webhuisstijl. Op 1 september is deze webhuisstijl voor de TU opgeleverd in de vorm van een webhuisstijlgids, een aantal templates en stylesheets. Er is gebruikgemaakt van moderne technieken zoals xhtml, cascading stylesheets en javascript. Thierry: ,,De webhuisstijl vertoont in de praktijk nog een aantal gebreken. Met name de uitleg bij het gebruik van de vormgeving en de templates moet worden verbeterd. Er wordt nu hard gewerkt aan het oplossen van aan het licht gekomen bugs en aan het verbeteren van de handleiding.”

Daarnaast is besloten dat de beheerseenheden mogen wachten met de invoering van de nieuwe webhuisstijl van de TU. ,,Hiervoor zijn niet technische maar organisatorische redenen doorslaggevend”, aldus Thierry. ,,Bij verschillende beheerseenheden wordt gewerkt met oude websitesoftware. Hierin zijn de vormgeving en de inhoud niet gescheiden en is het aanpassen van websites niet eenvoudig.”

Een nieuw content-managementsysteem (CMS) voor de hele TU moet hier verandering in brengen. Doordat content(teksten, afbeeldingen) in een CMS gescheiden van de vormgeving is opgeslagen, zijn sites op een gemakkelijke manier te beheren. Door de centrale opslag van content wordt een woord of een adres dat je ergens verandert, automatisch ook op andere plaatsen in de site gewijzigd.

Het probleem was dat de oudere websites eerst helemaal voor de webhuisstijl aangepast moeten worden en dan nogmaals na de komst van het nieuwe CMS. De betrokken webmasters wilden dit dubbele werk natuurlijk graag vermijden. Aan hun verzoek is gehoor gegeven. Thierry: ,,De webhuisstijl hoeft pas door de beheerseenheden te worden doorgevoerd als er een nieuw CMS is. Dit TU-brede CMS en de implementatie ervan worden op verzoek van de betrokkenen versneld. De keuze voor een CMS wordt nog dit kalenderjaar genomen en daarna volgt de implementatie. Na invoering hiervan zullen de overige websites overstappen op de nieuwe webhuisstijl. Een planning daarvoor kan gegeven worden nadat er een keuze voor een CMS is gemaakt.”

.aut ANGÈLE STEENTJES

De hele zomer is er hard gewerkt aan de realisatie van de nieuwe TU-website. Deze inzet heeft zondermeer zijn vruchten afgeworpen, aldus Leonard Thierry. Hij is werkzaam bij LogicaCMG en is projectmanager Universitaire Website. ,,De vormgeving en de navigatiestructuur van de nieuwe website zijn vastgesteld. Hiervoor hebben de vormgevers, het bouwteam en de redactie bergen werk verzet.” Coördinator van de redactie is Corrie Zeeuw, medewerker corporate communicatie van de directie Marketing en Communicatie. ,,Oorspronkelijk zouden we een aantal onderdelen van de site na de lanceerdatum afronden. Door de tijdsuitloop hebben we de mogelijkheid om dit nu te doen. De centrale onderdelen van de nieuwe site zijn bijna klaar. Voor de externe bezoekers zijn dat de onderdelen: opleidingen, onderzoek, zakelijke diensten en organisatie. Voor onderzoek hebben we een nieuwe structuur ontwikkeld aan de hand van de onderzoeksthema’s van de onderzoeksportfolio.”

Verder is nu alle informatie voor de nieuwe centrale website zowel in het Engels als in het Nederlands beschikbaar. Zeeuw: ,,Vooral buitenlandse studenten hadden om meer Engelstalige informatie verzocht. De extern gerichte TU Delft Portal (www.tudelft.nl) wordt daarom helemaal tweetalig. En ook op de Campus Portal (campus.tudelft.nl), met informatie voor studenten en medewerkers, zullen steeds meer TU-onderdelen informatie op het web gaan presenteren in het Nederlands en Engels.”

Knoop doorhakken

De nieuwe TU-website is dus praktisch gereed en toch ging deze niet op 1 september ‘live’. De verklaring hiervoor is kort gezegd: als je iets doet moet je het goed doen. Thierry: ,,Voor de centrale websites (TU Delft Portal en Campus Portal) wordt gebruik gemaakt van ZappEngine MX, een content-managementsysteem. Dit pakket maakt gebruik van ColdFusion MX, een moderne programmeeromgeving voor websites. Het bleek echter lastig om met de server van DTO (Dienst Technische Ondersteuning) de site – met alle moderne snufjes – stabiel te houden. Regelmatig viel deze uit. Met als gevolg dat de redactie, maar ook de vormgevers en degenen die de site bouwden, uren- of dagenlang niets konden doen.”

Deze instabiliteit zette het project voor een dilemma: de website onderbrengen een externe marktpartij gespecialiseerd in ColdFusion. Of met DTO een kort leertraject ingaan die dan samen met ColdFusion-experts een goed en stabiel platform neer zouden zetten. Het college van bestuur heeft de knoop doorgehakt door de wens uit te spreken dit intern op te lossen. ,,DTO is nu hard bezig om binnen korte tijd een stabiel ColdFusion-platform op te leveren. Op deze manier blijft de internetexpertise binnen de TU aanwezig”, aldus Thierry.

Teleurstellend voor de projectgroep Universitaire Website was dat de datum van 1 september niet gehaald werd. Thierry: ,,Dat was jammer want we hebben met een hele groep mensen naar dit moment toegewerkt. Toch wilden ook wij graag dat er een goed werkende betrouwbare site kwam en staan we achter deze beslissing. En als DTO de nieuwe omgeving stabiel heeft, verwachten we de TU Delft Portal en de Campus Portal vrij snel daarna te kunnen lanceren.”

Webhuisstijl

Nauw verbonden met de komst van de nieuwe TU-website is de introductie van de nieuwe webhuisstijl. Op 1 september is deze webhuisstijl voor de TU opgeleverd in de vorm van een webhuisstijlgids, een aantal templates en stylesheets. Er is gebruikgemaakt van moderne technieken zoals xhtml, cascading stylesheets en javascript. Thierry: ,,De webhuisstijl vertoont in de praktijk nog een aantal gebreken. Met name de uitleg bij het gebruik van de vormgeving en de templates moet worden verbeterd. Er wordt nu hard gewerkt aan het oplossen van aan het licht gekomen bugs en aan het verbeteren van de handleiding.”

Daarnaast is besloten dat de beheerseenheden mogen wachten met de invoering van de nieuwe webhuisstijl van de TU. ,,Hiervoor zijn niet technische maar organisatorische redenen doorslaggevend”, aldus Thierry. ,,Bij verschillende beheerseenheden wordt gewerkt met oude websitesoftware. Hierin zijn de vormgeving en de inhoud niet gescheiden en is het aanpassen van websites niet eenvoudig.”

Een nieuw content-managementsysteem (CMS) voor de hele TU moet hier verandering in brengen. Doordat content(teksten, afbeeldingen) in een CMS gescheiden van de vormgeving is opgeslagen, zijn sites op een gemakkelijke manier te beheren. Door de centrale opslag van content wordt een woord of een adres dat je ergens verandert, automatisch ook op andere plaatsen in de site gewijzigd.

Het probleem was dat de oudere websites eerst helemaal voor de webhuisstijl aangepast moeten worden en dan nogmaals na de komst van het nieuwe CMS. De betrokken webmasters wilden dit dubbele werk natuurlijk graag vermijden. Aan hun verzoek is gehoor gegeven. Thierry: ,,De webhuisstijl hoeft pas door de beheerseenheden te worden doorgevoerd als er een nieuw CMS is. Dit TU-brede CMS en de implementatie ervan worden op verzoek van de betrokkenen versneld. De keuze voor een CMS wordt nog dit kalenderjaar genomen en daarna volgt de implementatie. Na invoering hiervan zullen de overige websites overstappen op de nieuwe webhuisstijl. Een planning daarvoor kan gegeven worden nadat er een keuze voor een CMS is gemaakt.”

.aut ANGÈLE STEENTJES

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.