Kamikaze

Apache-helikopter schiet zichzelf in de staart De militaire Apache-helikopter zou zichzelf raken bij het afvuren van zijn Hell-fireraketten. Dit blijkt uit een uitgelekt rapport via The Daily Telegraph.

,, Waarschijnlijk is er wat mis met ophangpunten waaraan de raketten hangen”, vertelt Joris Melkert, universitair docent bij de leerstoel prestatieleer van Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek desgevraagd. ,,Bij het afschieten worden de Hell-fireraketten naar voren geschoten. De raketten komen dan heus niet in de staart terecht. Maar er komen misschien wel wat dingen los, en dat kan natuurlijk niet”, weet Melkert. ,,De Hell-fireraketten – zulke namen verzinnen de makers van de raketten expres om angst aan te jagen % hangen links en rechts van de heli, aan een soort oogjes met pennen. Die oogjes zijn waarschijnlijk in de staartrotor van de gevechtsheli terechtgekomen. Ook al zijn die niet zo groot, ze kunnen toch veel schade aanrichten en de heli kan er door neerstorten.”

Het metaal waaraan de raketten hangen kan dus in de staartrotor terechtkomen. Omdat de staartrotor voor het rechtuit vliegen van de helikopter zorgt en om te voorkomen dat hij om zijn as tolt, is het belangrijk dat het rondvliegende afval van de raketten daar niet belandt.

Overtrokken

Melkert denkt niet dat de helikopter zichzelf in de staart schiet. ,,Ik ken de exacte details niet, maar ik vind het allemaal erg overtrokken.” En als het al waar is dat de helikopter zichzelf raakt, heeft Melkert al een oplossing klaar: ,,De hell-fireraketten hangen met zijn tweeën of vieren onder kleine vleugeltjes aan de helikopter. Alleen aan de linkerkant van de helikopter hangt de staartrotor. De helikoptergebruikers zouden dus tijdelijk even alleen met de aan de rechterkant hangende raketten kunnen schieten. Op deze manier komen ze er makkelijk achter wat er aan de hand is. En wie weet kunnen wij er dan over meedenken om een oplossing te verzinnen. Maar we zijn nog niet benaderd.”

Melkert, die voortstuwing, geluid en helikopters doceert, vindt dat er onnodig paniek wordt gezaaid. ,,Het verhaal wordt nu vreselijk opgeklopt, de helikopter zou zelfs al niet meer mogen vliegen, terwijl er alleen maar een rapport schijnt te zijn, waarin een helikopter zichzelf schijnt te schieten.”

De militaire Apache-helikopter zou zichzelf raken bij het afvuren van zijn Hell-fireraketten. Dit blijkt uit een uitgelekt rapport via The Daily Telegraph. In december 2000 werden de Apaches uit voorzorg een week aan de grond gehouden na een ongeval als gevolg van problemen met de staartrotor. De Nederlandse Luchtmacht kent de huidige problemen niet, ook niet vanuit Amerika, en gaat navraag doen bij de Amerikaanse fabrikant.

Overtrokken