Jasper van Kuijk is De Slimste Mens

Wie studeert of studeerde aan de TU Delft is slim, maar Jasper van Kuijk is de slimste van allemaal. Vorige week won hij de populaire tv-quiz De Slimste Mens, een titel die hij nu dus officieel dragen mag. Van Kuijk was in zijn studententijd al een duizendpoot die ontwerpen combineerde met cabaret en columns schrijven. Dat bleef hij doen. Hij was universitair docent bij Industrieel Ontwerpen en cabaretier. Schreef hij voorheen columns voor Delta, de laatste jaren deed hij dat voor de Volkskrant.

De finale van De Slimste Mens werd door 2,1 miljoen mensen bekeken. Toch zal Van Kuijk niet veel hebben aan de sterrenstatus die dat in Nederland met zich meebrengt. Onlangs emigreerde hij namelijk naar Zweden, waar hij eerder ook al een jaar met zijn gezin woonde. Delta sprak hem zowel voor vertrek als na terugkomst. Dat laatste interview ging onder meer over de twijfel die in zijn leven was geslopen. Zeker een kenmerk van een slim mens.

(Foto uit privé-archief)

Hoofdredacteur Saskia Bonger