Jammer, maar het was te verwachten

De opleiding geodesie verdwijnt. Bas van Goor (19) is een van de zes eerstejaars studenten. ,,Het is jammer, maar het kost te veel om een opleiding te laten bestaan voor een handjevol studenten.’

Wat was je eerste reactie toen je het nieuws hoorde?

,,Jammer, maar ik had het verwacht. Ik wist dat er bezuinigd moest worden en een opleiding met weinig studenten kost natuurlijk bakken met geld. Alleen wist ik niet dat het zó snel zou gaan.”

Je klinkt vrij laconiek, vind je het niet erg?

,,Natuurlijk wel, maar ik begrijp heel goed waarom. Misschien komt het doordat ik net ben begonnen, ouderejaars hebben meer een band met de studie.”

Wist je dat er problemen waren?

,,Ja. Toen ik in september aan de opleiding begon hoorde ik dat de opleiding zou worden opgeheven als zich volgend collegejaar niet minstens twintig nieuwe studenten zouden aanmelden. Dat lukt natuurlijk nooit.”

Met hoeveel zijn jullie nu?

,,We zijn met zijn zevenen begonnen. Eén student is al voor de eerste tentamenperiode gestopt, hij vond de studie niet leuk. In het tweede jaar zitten vier studenten, in het derde jaar acht. In het vierde en vijfde jaar zijn er meer, die zijn van de periode dat er nog veel mensen geodesie kozen.”

Hoe verklaar je de afnemende populariteit van de studie?

,,Geen idee. Misschien de onbekendheid met het vak. Veel mensen kennen de term geodesie niet. Ik heb maar twee keer niet hoeven uitleggen wat het is. Terwijl er toch vrij veel voorlichting wordt gedaan.”

Waarom koos jij voor geodesie?

,,Vooral het in kaart brengen van land vond ik interessant. Natuurlijk is Nederland topografisch al helemaal in kaart gebracht, maar er zijn gebieden in de wereld waar dat niet zo is.”

Ga je het afmaken?

,,Dat ben ik wel van plan. Het is nog niet zeker waar we naartoe gaan. Drie van de vijf secties gaan naar Luchtvaart- en Ruimtevaart, de andere twee naar OTB. De sectie die ik interessant vind, geo-informatie, gaat naar OTB.”

En je medestudenten?

,,Eentje gaat stoppen omdat hij een andere opleiding wil doen, de anderen willen allemaal doorgaan. De vraag is waar we colleges gaan volgen. Waarschijnlijk volgen we in de toekomst vakken bij verschillende faculteiten. Maar dat doen we nu ook al. We volgen wiskunde samen met mijnbouwstudenten en mechanica bij technische natuurkunde.”

Zou je het erg vinden als het gebouw van geodesie verdwijnt?

,,We hebben nu een vaste stek, hopelijk blijven we die houden. Geodesie is ver weg, maar dat vind ik wel lekker. Ook dat er weinig mensen zijn vind ik niet erg, je kent iedereen. Vrijdag is de eerste discussie over de toekomst van de studenten, dus dan horen we misschien meer.”

De opleiding geodesie verdwijnt. Bas van Goor (19) is een van de zes eerstejaars studenten. ,,Het is jammer, maar het kost te veel om een opleiding te laten bestaan voor een handjevol studenten.”

Wat was je eerste reactie toen je het nieuws hoorde?

Je klinkt vrij laconiek, vind je het niet erg?

Wist je dat er problemen waren?

Met hoeveel zijn jullie nu?

Hoe verklaar je de afnemende populariteit van de studie?

Waarom koos jij voor geodesie?

Ga je het afmaken?

En je medestudenten?

Zou je het erg vinden als het gebouw van geodesie verdwijnt?