‘Inkopen WTM-onderwijs is heilloze weg’

WTM wil niet-technisch onderwijs in eigen huis houden. Want Leiden en Rotterdam bieden niet het maatwerk dat nodig is. Naast een kloppende begroting moet de subfaculteit WTM ook een businessplan op tafel leggen.

Cvb-voorzitter De Voogd vroeg zich in december in de lokale pers af of wijsbegeerte nog wel tot de kerncompetentie van een Technische Universiteit behoort. Dergelijke vakken zouden ook ingekocht kunnen worden in Rotterdam of Leiden, als de samenwerking daarmee vastere vorm krijgt. Bovendien zou dat wel eens goedkoper kunnen zijn.

,,Een heilloze weg”, vindt vice-decaan Kroes van Wijsbegeerte en Technische Maatschappijwetenschappen (WTM). ,,Het is een misvatting dat we zonder meer vakken kunnen overnemen van andere universiteiten. WTM levert een zeer specifiek onderwijsproduct, dat helemaal is toegesneden op de toekomstige ingenieur.” Kroes zegt zich mede te baseren op de minder goede ervaringen die Technische Bestuurskunde heeft met het inkopen van onderwijs.

TBM-decaan Idenburg blijft eveneens voorstander van een brede ingenieursopleiding. Voor het inkopen van vakken in Rotterdam of Leiden bestaan ook volgens hem niet veel mogelijkheden. ,,Er zijn maar weinig kant-en-klare vakken van buiten te betrekken. Het zou dan hooguit gaan om beroepsgebonden vakken als recht, economie en bedrijfsleer. Maar die discussie moet nog gevoerd worden. We zijn daar nog lang niet uit.”

Collegevoorzitter De Voogd zei deze week over de toekomst van WTM: ,,Samenwerking met Leiden en Rotterdam blijft ons streven. Dat betekent echter niet dat de huisfilosoof moet vertrekken. Als een activiteit niet tot de kerncompetenties van de TU behoort, maar wel bijdraagt aan de universiteit, dan gaan we die heus niet afbouwen. Maar we willen eerst een plan voor de toekomst van de faculteit zien. Dan zijn we in beginsel bereid de financiën te saneren.”

Idenburg denkt pas rond de zomer met het toekomstplan voor WTM te komen. ,,Door de herziening van de begroting kan ik pas nu een gedegen financiële onderbouwing maken.”

Naast een kloppende begroting moet de subfaculteit WTM ook een businessplan op tafel leggen. Uit dit bedrijfsplan moet voor de lange termijn een gezonde bedrijfsvoering blijken. Het college van bestuur eist dit vanwege de slechte financiële situatie van de subfaculteit.