Campus

Inhaalverbod vrachtwagens leidt tot files

Een inhaalverbod voor vrachtwagens op snelwegen kan in sommige gevallen een averechts effect hebben en juist het ontstaan van files versnellen inplaats van te voorkomen.

Dit is één van de uitkomsten van Serge Hoogendoorns promotieonderzoek naar een nieuwe verkeersstroomtheorie voor heterogene verkeersstromen op wegen met meerdere rijstroken.

De door Hoogendoorn ontwikkelde theorie moet inzicht bieden in de complexe respons van het snelwegverkeer op moderne beheersingsmaatregelen zoals toeritdosering, dynamische rijstrookgebruiksregelingen en inhaalverboden voor bepaalde voertuigen. Het uiteindelijke doel is om betere regelstrategieën te ontwerpen en testen ter voorkoming van de verstopping van het overvolle wegennet in ons land.

In tegenstelling tot bestaande verkeersmodellen houdt Hoogendoorns verkeersstroomtheorie rekening met verschillende rijstroken en soorten gebruikers. Vernieuwend is ook zijn beschrijving van de voertuigstroom als een serie pelotons. Hoogendoorn omzeilde zo de gebruikelijke, maar weinig realistische aanname dat alle voertuigen onafhankelijk van elkaar bewegen. In zijn model accelereren de voertuigen tot zij de snelheid hebben van de vrijrijdende leider van een peloton.

Bij simulaties die Hoogendoorn uitvoerde, nam hij een aantal opvallende verschijnselen waar. Zo zag hij dat vrachtwagens op de linker rijstrook de vorming van files kunnen helpen voorkomen door de snelheidsspreiding op de snelweg te verminderen. Daarnaast voorspelde zijn model hoe met behulp van snelheidsignalering het ontstaan van phantom-jams (files-uit-het-niets) tegengegaan kan worden.

Hoogendoorns onderzoek valt onder de onderzoekschool Trail, waarin de Rotterdamse Erasmus Universiteit en de TU Delft samenwerken aan onderzoek op het gebied van transport, infrastructuur en logistiek. Het onderzoek is deel twee van een een viertal promotieonderzoeken van Trail op het gebied van verkeersmanagement. Eind dit jaar moet het vierluik voltooid zijn.

Dit is één van de uitkomsten van Serge Hoogendoorns promotieonderzoek naar een nieuwe verkeersstroomtheorie voor heterogene verkeersstromen op wegen met meerdere rijstroken.

De door Hoogendoorn ontwikkelde theorie moet inzicht bieden in de complexe respons van het snelwegverkeer op moderne beheersingsmaatregelen zoals toeritdosering, dynamische rijstrookgebruiksregelingen en inhaalverboden voor bepaalde voertuigen. Het uiteindelijke doel is om betere regelstrategieën te ontwerpen en testen ter voorkoming van de verstopping van het overvolle wegennet in ons land.

In tegenstelling tot bestaande verkeersmodellen houdt Hoogendoorns verkeersstroomtheorie rekening met verschillende rijstroken en soorten gebruikers. Vernieuwend is ook zijn beschrijving van de voertuigstroom als een serie pelotons. Hoogendoorn omzeilde zo de gebruikelijke, maar weinig realistische aanname dat alle voertuigen onafhankelijk van elkaar bewegen. In zijn model accelereren de voertuigen tot zij de snelheid hebben van de vrijrijdende leider van een peloton.

Bij simulaties die Hoogendoorn uitvoerde, nam hij een aantal opvallende verschijnselen waar. Zo zag hij dat vrachtwagens op de linker rijstrook de vorming van files kunnen helpen voorkomen door de snelheidsspreiding op de snelweg te verminderen. Daarnaast voorspelde zijn model hoe met behulp van snelheidsignalering het ontstaan van phantom-jams (files-uit-het-niets) tegengegaan kan worden.

Hoogendoorns onderzoek valt onder de onderzoekschool Trail, waarin de Rotterdamse Erasmus Universiteit en de TU Delft samenwerken aan onderzoek op het gebied van transport, infrastructuur en logistiek. Het onderzoek is deel twee van een een viertal promotieonderzoeken van Trail op het gebied van verkeersmanagement. Eind dit jaar moet het vierluik voltooid zijn.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.