Testritten vanaf april

Hyperloop VIII wil contactloos door de wissel

De 39 studenten van het Delft Hyperloopteam presenteerden afgelopen dinsdag hun ontwerp. Nieuw dit jaar is dat de pod een wissel moet kunnen nemen, en dat iedereen kan komen kijken.

Het Delft Hyperloop VIII team. (Foto: Delft Hyperloop team)

Hyperloop bouwt op de campus
Hyperloop testbaan Mekelweg. (Foto: Thijs van Reeuwijk)

Naast de Dreamhall verrijst een 40 meter lange Hyperloop testbaan. Het is een lange kooiachtige constructie met een splitsing halverwege. Hier moet de Hyperloop pod met het formaat van een wasmachine rechtdoor kunnen gaan of de afslag nemen. Maar anders dan een tram of trein moet dit zonder de baan aan te raken. Vanaf half april verwacht het Delft Hyperloop team hier de eerste testritten.

In het begin, zo’n tien jaar geleden, draaide alles bij Hyperloop om de snelheid. Elon Musks visie was immers dat cabines (‘pods’) met zo’n 1.000 kilometer per uur door vacuümbuizen zouden razen om het vliegen overbodig te maken. Vier Europese universiteiten wilden een andere koers: praktisch inzetbare technieken in plaats van snelheidsrecords. Dat waren ETH Zürich, Polytechnische universiteit Valencia, Universiteit van Edinburgh en de TU Delft. Samen organiseren ze nu voor de derde keer de European Hyperloop Week om de nieuwe technieken te testen. Dit jaar vindt het evenement plaats tussen 15 en 21 juli in Zürich.

“De ontwikkeling gaat bij de Europese universiteitsteams om schaalbare technieken”, vertelt Delft Hyperloop chief engineer Kosma Krzyzanowski. Zo ontwikkelden teams van Hyperloop VI de magnetische ophanging. Door de volgende generatie werd ophanging en voortstuwing intern geregeld zodat een passieve stalen H-balk voldeed als rail. En nu gaat Hyperloop VIII dus voor het eerst een wissel nemen.

Hyperloop pod
Hyperloop pod bloot
hyperloopwissel
pod-hyperloop-8
pod-hyperloop8-bloot
render van wissel
Laneswitch@4x
PlayPause
next arrow

Alle krachten op de hyperloop zijn magnetisch. De pod hangt onder de rail met hybride magneten. Dat is een combinatie van sterke permanente magneten en aangestuurde elektromagneten om de pod precies op een paar millimeter afstand van de rail te houden. Sturing naar links of rechts gebeurt met elektromagneten aan de zijkant van de pod die krachten uitoefenen op de stalen balken aan weerszijden van de baan.

Om de afslag naar rechts te nemen zal de rechter magneet vóór de wissel een grotere kracht uitoefenen om de pod naar rechts te trekken en de centrifugaalkracht (naar links) te compenseren. Om rechtdoor te gaan zal de linker magneet op zijn beurt iets meer aan de pod trekken. Met slechts 5 millimeter ruimte tussen de magneten en de zijbalken moet dat heel subtiel gebeuren.

Tijdens de tests is de Hyperloop omgeven door veiligheidswielen, als een kleuterfiets met zijwieltjes. Maar wanneer alles eenmaal in balans is, zullen de veiligheidswielen niet meer draaien. In hoeverre dat lukt kan iedereen vanaf half april gaan bekijken op de Hyperloop testbaan naast de Dreamhall.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl