Wetenschap

Dreamteam presenteert hangende Hyperloop

Het Delftse Hyperloopteam presenteerde vorige week een spectaculaire nieuwe ontwerpbenadering: de Delftse capsule of ‘pod’ hangt onder de rails in plaats van dat hij erop staat. De omgekeerde benadering moet de stabiliteit van het systeem verbeteren. Daardoor moet het makkelijker worden om met hoge snelheid van spoor te wisselen.

Delft Hyperloop IV is de Delftse inzending voor de competitie tussen universiteitsteams om invulling te geven aan de droom van Elon Musk uit 2013: een openbaarvervoersysteem in vacuümbuizen dat net zo snel is als het vliegtuig en net zo ecologisch als de trein.

Het komende halfjaar bouwen veertig studenten van het Dreamteam aan hun 255 kilogram zware prototype van 0,8 meter breed en 2,2 meter lang (schaal 1:20). De bovenliggende rail van 70 meter lang wordt voorzien van elektromagneten, terwijl de pod permanente magneten heeft. De capsule hangt dus onder de baan, maar de ophanging zweeft erboven om wrijving te elimineren. (JW)

• Eind juli doet het Delft Hyperloop team samen met 24 andere mee aan de European Hyperloop Week die dit jaar tussen 18 en 24 juli plaatsvindt in Delft en Hilversum.

Presentatie gemist? Kijk ‘m hier terug.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl