Wetenschap

Delft Hyperloop maakt zich klaar voor competitie

Het studententeam Delft Hyperloop toonde zaterdag 17 juni de capsule of ‘pod’ waarmee ze deze zomer deelnemen aan de Hyperloopweek in Edinburgh. Wat zijn hun bonuspunten?

Helios II is de Delftse inzending voor de European Hyperloop Week komende zomer in Edinburgh. (Foto: Delft Hyperloop)

Stralende studenten, trotse ouders en een futuristische zwarte capsule die hangt te glimmen in de hijsbanden van een kraan. Een jaar lang hebben veertig studenten van het Delft Hyperloop team toegewerkt naar deze zomerse presentatie van hun Helios II. Ieder jaar is er weer een nieuw team studenten die vanaf nul een cabine bouwt voor het Hyperloop systeem – een visionair openbaar vervoersysteem dat capsules (of pods) door vacuümbuizen laat reizen met de snelheid van een verkeersvliegtuig.

Hyperloop was een oorspronkelijk idee van Elon Musk, wiens bedrijf SpaceX vier jaar lang (2015-2019) een jaarlijkse competitie organiseerde. In 2019 besloten vier Europese teams de competitie voort te zetten met minder bindende voorschriften om meer ruimte te maken voor vernieuwende ideeën. De samenwerkende teams waren: Delft Hyperloop; Hyperloop Edinburg (HYPED), Swissloop en Hyperloop UPV (Valencia). Vanaf 2021 vindt jaarlijks een European Hyperloopweek (EHW) plaats op een van deze plekken met als finale een demonstratierit over een baan van 50 meter.

Wat zijn de troeven?
Wat zijn de troeven van de Helios II in Edinburgh? Contactpersoon Nynke Hilverda hoeft daar niet lang over na te denken. “We hebben er drie”, vertelt ze over de telefoon. Het Delft Hyperloop team koos voor een hangende constructie omdat een cabine die onder de rail hangt dan inherent stabiel is;  in rust blijft hij gewoon hangen. Overigens is er geen fysiek contact met de magnetische rail doordat elektromagneten de pod vlak boven de rail laten zweven (magnetische levitatie).

Een andere innovatie is dat de aandrijving plaatsvindt vanuit de pod zelf. Eerder was het vaak de baan die een passieve pod voortstuwde. De aandrijving bestaat uit geschakelde magneetvelden die zich afzetten tegen de permanente magneten in de baan. Er komt, afgezien van de pod zelf, geen bewegend deel aan te pas bij deze linear flux switching permanent magnet-motor.

Als derde troef noemt Hilverda de innovatieve koeling. Door de aandrijving onder te brengen in de pod moet daar ook gekoeld worden. Maar omdat de pod zich door het vacuüm moet kunnen bewegen is er geen koelende luchtstroom beschikbaar. In plaats daarvan draagt de motor zijn warmte af aan een koelend materiaal dat daardoor van fase verandert (phase change material of PCM). Een PCM koelpakket kan in zijn geheel worden uitgewisseld.

De European Hyperloop Week in Edinburgh vindt plaats tussen 17 en 23 juli 2023. Het team heeft dus een krappe maand de tijd om de capsule en de magnetische baan naar Schotland te transporteren en te installeren.

Op de laatste dag van de Hyperloop Week zullen acht prijzen verdeeld worden onder de dertig deelnemende teams. Er zijn onder meer vijf technische prijzen en een systeemontwerpprijs. Hoe dat voor het Delftse team uitpakt zie je het snelst op hun Instagramkanaal.

• Meer historie over de Hyperloop vind je op deze overzichtelijke Wikipedia pagina. Ook vind je er een lijst met treinen die magnetisch boven de baan zweven.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl