Wetenschap

‘Hoe Iraanse studenten en wetenschappers steunen?’

Terwijl Iraanse studenten en medewerkers van de TU Delft herdenkingen organiseren en het college van bestuur oproepen collega’s in Iran én Nederland te steunen, heeft GroenLinks Kamervragen gesteld. De fractie wil van minister Hoekstra van Buitenlandse Zaken en minister Dijkstra van Onderwijs weten of de ‘situatie van studenten en wetenschappers uit Iran in Nederland’ onderwerp van gesprek is met de onderwijsinstellingen.

Verder wil GroenLinks weten of de ministers signalen ontvangen van studenten en wetenschappers uit Iran dat zij hun mogelijke terugkeer naar huis uitstellen. De situatie in hun land is immers onveilig door de gewelddadige onderdrukking van de protesten tegen het regime. GroenLinks wil dat de ministers in kaart brengen hoe studenten en wetenschappers uit Iran in Nederland te ondersteunen zijn.

Daarnaast wil de fractie een beter beeld van de situatie van de situatie in Iran: hoe staat het met bestaande samenwerkingsverbanden met Iraanse onderwijs- en wetenschapsinstellingen, zijn er Nederlandse studenten en medewerkers in Iran, is er contact met hen en waar kunnen zij terecht voor hulp? (SB)

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl