Het worden spannende tijden

Tanden De or heeft een nieuw voorzitter, Kees Daleboudt. Een kennismaking in vijf heikele punten.Geldgebrek,,De universiteit heeft in tien jaar tijd systematisch alle financiële reserves opgesoupeerd.

Of er dingen zijn waarop absoluut niet mag worden beknibbeld? Voor mij is niks heilig – zolang de bezuinigingen maar in dienst staan van onderwijs en onderzoek. Ik wil ook niet uitsluiten dat er banen gaan verdwijnen. Maar dat moet wel op een fatsoenlijke manier gebeuren!”

Keuzes

,,De TU % en dus ook de or % staat voor onprettige keuzes. Blijf je geld steken in nanotechnologie, of moet die nieuwe ontwerpschool er nu echt komen? Om dat soort vragen gaat het. Het worden spannende tijden. Ik hoop dat we er zonder aanvaringen tussen college en or uitkomen.

Je moet het niet simplificeren tot een belangenstrijd tussen or en college. Ik vergelijk de TU wel eens met een gezin dat een paar duizend euro te besteden heeft. Natuurlijk gaat een deel naar de dagelijkse levensbehoeften. Maar dan: geven we de rest van het geld uit aan een televisie, een computer of een racefiets? Voor ieder alternatief is wel iets te zeggen. Ik vind dat het familielid met de grootste bek niet steeds zijn zin mag doordrijven. Of ik daarmee een bepaalde faculteit bedoel? Daar geef ik liever geen antwoord op.”

Verdeling

,,De bezuinigingen op de faculteiten gaan schuiven zodra er een nieuw allocatiemodel is vastgesteld. Dat wordt de komende maanden ook een belangrijke discussie. En ik kan me voorstellen dat de or-leden hun eigen omgeving in stand willen houden. Ik verwacht dat de discussies scherper zullen worden. Goed zo, anders sukkelen we maar in slaap.”

Procedures

,,Procedures zijn vervelend, maar worden opeens belangrijk als iemand zich niet aan een afspraak blijkt te houden. Dat betekent niet dat je als or moet blijven steken in proceduregeneuzel. Wat dat betreft ben ik een strenge voorzitter. Wat mij betreft kunnen de vergaderingen best korter.”

,,De or moet soms zijn tanden laten zien, maar als het even kan niet bijten. Dat werkt bijna altijd contraproductief. Nee, ik ben helemaal niet jaloers op de or van de Nederlandse Spoorwegen, die militant is en makkelijk de publiciteit haalt. Het is namelijk een puinhoop bij de NS.”

Geldgebrek

,,De universiteit heeft in tien jaar tijd systematisch alle financiële reserves opgesoupeerd. We hadden tien miljoen euro, nu hebben we minder dan niks. Er moet hard bezuinigd worden, anders redden we het niet. Het college van bestuur laat een aantal directeuren en decanen het ‘begrotingshuiswerk’ opnieuw doen.

Keuzes

Verdeling