Het stonk een beetje in het studentenhuis

Ramplustigen verdringen zich bij de dranghekken.

Een paar huizen verderop leunt een oudere vrouw uit het raam van haar woning. Ze ziet hoe beneden een jongere vrouw komt aanlopen. ,,Ja, het is héél erg”, roept deze alvast op smartelijk-verlekkerde toon. ,,Ik heb het allemaal op de tv gezien.” ,,Ach, nou ja, ik heb er maar vanuit dit raam naar gekeken”, antwoordt de mevrouw, terwijl ze een lusteloos handje richting bluswerkzaamheden wuift.

Het tekent de sfeer rond de brand die een sportzaak verwoestte en een modewinkel en Chinees restaurant zwaar beschadigde. Enkele tientallen direct omwonenden moesten worden geëvacueerd, maar veel bewoners van de Oude Langedijk hebben nauwelijks last van de brand gehad.

Dat geldt ook voor twee studentenhuizen die op een steenworp afstand van de ramp liggen. ,,Ik heb er niks van gemerkt”, zegt bouwkunde-tweedejaars Ilmar Hurkxkens. Nou ja, toen hij ’s ochtends slaperig de deur uitliep % tentamen om half negen % struikelde hij bijna over de brandslangen. Maar tijd om te gaan kijken was er niet. ,,Eenmaal op de TU, merkte ik dat iedereen het over de brand had.”

Toen Hurkxkens ’s middags thuiskwam, stonk het een beetje in het studentenhuis. Verder geen problemen. ,,Je gaat wel nadenken over de brandbeveiliging in je eigen pand.”

Hetzelfde geluid bij een studentenhuis boven een modezaak aan de Oude Langedijk, aan de andere kant van het rampgebiedje. ,,Geen last van gehad”, zegt een student daar. ,,Je hebt hier wel een mooi uitzicht op het afgebrande dak van die sportzaak, trouwens.” (JP)

De Oude Langedijk, dinsdagmiddag. De brandweer is met hoogwerkers bezig de brand die vannacht uitbrak in het stukje tussen Nieuwe Kerk en Jacob Gerritstraat definitief te bedwingen. Ramplustigen verdringen zich bij de dranghekken.