Hermans filosofeert over fusie hogescholen en universiteiten

Minister Hermans wil in september een plan ontvouwen voor meer samenwerking tussen universiteiten en hogescholen. Verschil moet er blijven, maar een fusie tussen een hogeschool en een universiteit is de moeite van het onderzoeken waard.

In zijn toespraak verwees Hermans naar de plannen van de Hogeschool en de Universiteit van Amsterdam, die gezamenlijk bestaande en nieuwe opleidingen willen aanbieden en streven naar bestuurlijke integratie. Ook in Nijmegen, Groningen en Limburg zoeken universiteiten en hogescholen meer toenadering tot elkaar.

Hermans staat daar positief tegenover: ,,Ik wil de mogelijkheden voor verdergaande organisatorische samenwerking en mogelijk zelfs fusie verkennen en in beeld brengen wat daarvoor de belemmeringen zijn.” Toch wil de minister wel het inhoudelijke onderscheid tussen het hbo en het wetenschappelijk onderwijs handhaven. Het bedrijfsleven hecht daar volgens hem aan.

In september, op Prinsjesdag, zal Hermans zijn visie uitgewerkt hebben. Dan presenteert hij het HOOP, het Hoger Onderwijs en Onderzoek Plan. Daarin ontvouwt Hermans hoe volgens hem het hoger onderwijs na het jaar 2000 er moet uitzien. (HOP)

Verschil moet er blijven, maar een fusie tussen een hogeschool en een universiteit is de moeite van het onderzoeken waard. Dat zei minister Hermans woensdag op het jaarcongres van de VSNU, de vereniging van universiteiten.