Opinie

Herhuisvesting TU: compact of met karakter?

TU-Noord: een al min of meer afgeschreven gebied binnen de TU-herhuisvesting. Te duur.De verdienste van het plan de TU te centraliseren rondom de Aula is ,,de optimalisatie van de huisvesting”.

Juist ja, TU-Noord. Een karakteristiek gedeelte van de oudste technische universiteit van Nederland met een grote cultuur-historische waarde. Met gebouwen als het hoofdgebouw, Mijnbouwkunde en WTM, die respectievelijk onze Prometheus, een prachtig museum en de mooiste collegezaal van Delft herbergen.

Volgende week neemt de universiteitsraad een belangrijk besluit over de invulling van het Strategisch Vastgoedplan, zoals voorgesteld door het college van bestuur. In dit plan worden meerdere toekomstmogelijkheden belicht, waarvan de belangrijkste zijn:

– het middengebied-plus: centralisatie rond de Mekelweg en het zuidelijk deel van de TU;

– concentratie van de TU over het noorden en het midden van de TU-wijk.

Het lijkt echter alsof de definitieve beslissing al jaren geleden genomen is. Het achterstallig onderhoud aan eerder genoemde gebouwen is hier een triest voorbeeld van. Technische Aardwetenschappen had al verhuisd moeten zijn, het nieuwe gebouw is reeds aangekocht. Wat gaat er na verhuizing van deze faculteit met het Mijnbouwkundegebouw gebeuren?

Kan er een andere toepassing gevonden worden waarbij het mineralogisch museum, het gedenkraam voor mijnbouwers die hun leven gaven in ’40-’45, de patio met mijnkar en de prachtige bomen (Amerikaanse sequoia’s) die er staan sinds de bouw in 1912, op een wijze passend bij de status van dit gebouw, worden hergebruikt? Of moeten we dit alles wegdoen puur en alleen omdat we een ‘compacte’ universiteit willen?

De algemeen heersende mening onder studenten is duidelijk. Bij WTM heeft een aantal van hen zelfs een paar weekenden opgegeven om een oude collegezaal die niet meer in gebruik was geheel op te knappen. De zaal wordt nu veelvuldig gebruikt. Bij Technische Aardwetenschappen is gebleken dat een rondleiding door het gebouw een zodanig effect heeft op twijfelende middelbare scholieren dat ze de studie gaan doen omdat de sfeer van het gebouw ze zo aanspreekt.

Ook het personeel ‘vindt het zonde’ om te verhuizen, maar als de toekomst reeds beslist is door het college van bestuur…..

De definitieve beslissing wordt volgende week genomen. Worden we een ,,moderne universiteit met een compacte uitstraling”, of toch een moderne universiteit met karakter, die na enig opknapwerk tot de mooiste van Nederland behoort?

Wij weten het wel. Wat denk jij ervan?

De verdienste van het plan de TU te centraliseren rondom de Aula is ,,de optimalisatie van de huisvesting”. Maar wordt er ook gekeken naar wat verloren gaat bij concentratie in het ‘middengebied-plus’?

– concentratie van de TU over het noorden en het midden van de TU-wijk.

Wij weten het wel. Wat denk jij ervan?