Studentenleven

Heeft de VSSD nog toekomst?

De VSSD is op zoek naar nieuw bestaansrecht. Nu de boekhandel en uitgeverij zijn gesloten en het aantal actieve leden afneemt, wil de studentenvakbond weer actievoeren.

De VSSD-winkel in het windtunnelgebouw aan de Leeghwaterstraat. (Foto: Rob van der Wal)

“We zijn veel te lief”, stelt Nathan Roos, bestuurslid van de Vereniging Studie- en Studentenbelangen Delft (VSSD). “Neem bijvoorbeeld de groeiplannen van de TU naar 40 duizend studenten. De universiteit heeft ruimte op de campus om die studenten te huisvesten, maar die willen ze beschikbaar houden voor bedrijven. Ik zou zeggen: bouw een groot studentencomplex en verlicht de problemen die er al zijn. Dit heeft de VSSD al eerder aangekaart maar daar is niets mee gedaan.”

Om dat gehoor wel te krijgen, wil de VSSD weer actie gaan voeren, zegt Roos. Hij is een van de twee leden van het interim-bestuur van de VSSD. Interim, omdat de overdracht vanuit het vorig bestuur om uiteenlopende redenen nog niet is geregeld. “We willen komend jaar aansluiten bij acties van de landelijke studentenvakbond (LSVb, red.), zoals hun pechprotest.”

De VSSD stond bekend om hun spraakmakende ludieke acties. Zo hebben ze ooit de TU te koop gezet. Daarmee werd aandacht gevraagd voor het effect van bezuinigingen op de studiefinanciering en ov-chipkaart. Als de plannen doorgaan, komen er geen nieuwe ingenieurs meer en dus kunnen de universiteitsgebouwen in de verkoop, was de gedachte. Een jaar later verzorgde de VSSD een alternatieve verbinding tussen het station en de campus met busjes en zelfs een limousine. Ook hier was het mogelijke afschaffen van de ov-kaart de aanleiding.

De acties zijn hard nodig, vindt Roos. Nu de VSSD-shop bij het windtunnelgebouw, de uitgeverij Delft Academic Press en de boekwinkel DA-SH vanwege financiële perikelen zijn gesloten, heeft de VSSD nieuw bestaansrecht nodig, zegt hij. “Het aantal leden is met zo’n 2500 niet meer zo hoog als in de tijd van de spraakmakende acties, toen bijna elke student lid was.”

‘We hebben betrokken leden nodig’

Het bestuur had bij het stoppen van deze activiteiten al rekening gehouden met een afname van het aantal betalende leden (11 euro per jaar). Om kosten te besparen, wordt de huur van de leegstaande winkelruimte in het VSSD-gebouw opgezegd. Of de huur van achterliggende bestuursruimte ook wordt opgezegd, is nog niet bekend. Ook kan er een restschuld achter de DA-SH en uitgeverij ontstaan, omdat beide verliesgevend waren. Daar heeft het bestuur nu nog geen zicht op.

De grootste uitdaging is de betrokkenheid van studenten bij de VSSD, zegt Roos. “We hebben enkele tientallen actief betrokken studenten en krijgen af en toe mailtjes met persoonlijke dingen, zoals problemen met een huurbaas. Daarmee kunnen we prima helpen, maar we willen meer. Commissies nieuw leven inblazen, die zich bezighouden met de onderwijspraktijk bijvoorbeeld. Zaken als het regelen van meer tijd tussen tentamens of inspringen bij een docent die niet goed samenwerkt met teaching assistants. Maar daarvoor zijn betrokken leden nodig.”

Roos ziet de acties in elk geval wel zitten. “Wij kunnen activistischer zijn dan partijen die echt onderdeel zijn van de TU. Het universiteitsbestuur weet dat wij kunnen weglopen bij onderhandelingen waarvoor we worden uitgenodigd. We kunnen het ons veroorloven om problemen te krijgen. Als je met ons mee wilt doen of iets wilt organiseren kun je ons mailen.”

Wetenschapsredacteur Rob van der Wal

K.S.vanderWal@tudelft.nl