Harde bètastudies weer in trek

De klassieke ingenieursstudies zien hun populariteit voor het eerst sinds tijden stijgen. Bij de technische universiteiten groeien werktuigbouwkunde en chemische technologie sterk. Informatica verliest juist studenten.

Ook bij de hogescholen groeit de techniek.

Met ruim twaalf procent extra eerstejaars is Delft dit jaar tot haar eigen verrassing een van de sterkst groeiende universiteiten. Alleen de Universiteit Leiden kent een vergelijkbaar groeicijfer. Collegevoorzitter Hans van Luijk maakte het getal zaterdag op de Technologiedag met enige trots bekend.

Het verrassende is dat juist ‘harde’ techniekstudies, die de laatste jaren zware klappen kregen, groeien. In Delft verdubbelt werktuigbouwkunde ruimschoots tot 325 eerstejaars. Ook scheikundige technologie (+ 33 procent) doet het goed.

Bij de andere TU’s is de groei gematigder, met drie procent in Eindhoven en zo’n vijf procent in Twente. Deze instellingen deden het ook de afgelopen jaren goed, dankzij nieuwe opleidingen en de populariteit van (technische) bedrijfskunde. Ook hier is dit jaar echter een opmerkelijk herstel zichtbaar van de harde techniek. In Brabant groeide werktuigbouw bijvoorbeeld met 25 en chemische technologie met tachtig procent.

Ook bij de hogescholen is de toeloop naar techniek gegroeid. Leek deze hbo-sector in april nog op een fors verlies af te stevenen, inmiddels telt ze 2,5 procent meer eerstejaars dan in 2002.

Wat de omslag verklaart, is nog niet helemaal duidelijk. De woordvoerster van de TU Delft denkt dat schoolverlaters op safe spelen met ‘klassieke’ studies die zich in het verleden bewezen hebben. Dat beeld klopt met de daling bij studies die de laatste jaren in de mode waren, zoals informatica en bedrijfskunde. Die laatste opleidingen hebben ook in het hbo de afgelopen jaren de inkrimping van de technieksector afgeremd – en nu dempen ze waarschijnlijk de onverwachte groei. (HOP/WvD)

Bij de technische universiteiten groeien werktuigbouwkunde en chemische technologie sterk. Informatica verliest juist studenten. Ook bij de hogescholen groeit de techniek.