Groeten uit de kroeg

Tien jaar hangen ze inmiddels in de kroegen: Boomerang Freecards. ,,Ik ken niemand die ze echt verstuurt.”In café Vlaanderen trekt Wouter Bron (1) een freecard met flitsende Mini’s uit het rek.

Maarten Milius (2) heeft in Locus Publicus zijn favoriete freecard snel gevonden: een donker stuk karton, geheel in lijn met zijn zwarte broek, zwarte T-shirt en donkerbruine Hertog Jan-grand prestige.

Jitske Fennema (3) struint vooral in december de kaartenrekjes af. ,,Ik ga wel naar verschillende kroegen om niet in een keer zo’n heel rekje te plunderen”, vertelt Fennema, die kaarten van Heineken de mooiste vindt. Op de kaart die ze kiest staat ‘Van mij, voor jou’. ,,Ik stuur hem naar mijn vader”, beslist ze. ,,Om hem uit te nodigen voor een Hollandse pot, iets met zuurkool ofzo.”

In een nog lege Tango staat barkeeper Amber Maessen (4) in de namiddagzon achter de toog. ,,Als het rustig is schrijf ik hier vaak kaarten om te versturen naar familie en bekenden”, vertelt ze. ,,Ik betaal me blauw aan postzegels.” De freecard met nostalgische afbeelding van café Tango heeft ze pas nog verstuurd. ,,Mijn oma denkt nu dat ik een antiekwinkeltje werk”, grinnikt Maessen.

Sabrina Karsen (5) zou in café De V ook wel willen schrijven onder werktijd. ,,Alleen is het hier nooit rustig genoeg om zoiets te kunnen doen”, volgens de serveerster.

Barkeeper Eline Toes (6) van De Pelicaan heeft thuis een paar freecards ingelijst uit een serie met oude schilderijen. Op de kaart die ze vasthoudt staat ‘A free society… is one where it is safe to be unpopular‘. Tja, naar wie stuur je die? ,,Als ik een kaart stuur is het de meest foute kaart en gaat hij naar de persoon waar de kaart het minst bij past”, vertelt Toes. ,,Dat is volgens mij wel zo’n beetje het idee achter de freecards.” (MH)

In café Vlaanderen trekt Wouter Bron (1) een freecard met flitsende Mini’s uit het rek. ,,Vooral wanneer ik dronken ben neem ik wel eens een flinke stapel freecards mee”, vertelt de TU-student. En wie krijgen na Brons kroegbezoek een kaartje toegestuurd? ,,Eenmaal thuis gooi ik ze net zo hard bij het oud papier”, bekent hij. ,,Ik ken niemand die de kaarten echt verstuurt.”