Grappen en grollen met De Zingende Fresia’s

Als uitsmijter is de groep De Zingende Fresia’s ingehuurd.

Juist nu Rob de Nijs voor het eerst in zijn 35-jarige carrière een nummer-éénhit heeft (met het nummer ‘Banger Hart’), smeedt de Zuidhollandse popunie het ijzer. Ter gelegenheid van Delft 750 jaar Cultuurstad organiseert de popkoepel een indoor-festival waar de Dikke van Dale de taal dicteert. Onder de snel condenserende hemel van Verderop treden van 22.00 tot 03.00 uur (à 7,50 gulden) vijf bands op, waarvan vier eigen kweek is van de Popunie.

Uit Leiden en omstreken komen Kaf en Raah and the Seeds. Kaf, dat zich kennelijk wil onderscheiden van het koren, maakt in een standaard rockbezetting progressieve gitaarrock en noemt als inspiratiebronnen Weezer, Radiohead en Nirvana. Raah and the Seeds (Tjech, Frutje, Peu en Tony) maken een hutspop van psycho-nederblues en schuwen, zoals dat heet, daarbij het harde werk niet. Hoewel pas opgericht in 1991 blijken hun ‘cult-krakers’ nu al doordesemd met levenswijsheden, zoals ‘Elke dronken zijn is ook een regelmatig leven’.

Minder lollig maar lekker loom is de reggaeband Er was eens… uit Rotterdam. De band met, mogen we wel zeggen, de meest ongeënspireerde naam van Nederland wordt weliswaar vaak vergeleken met Doe Maar, maar maakt geen ska maar zogenaamde roots-reggae. Bezoekers van Delftse faculteitsfeesten hebben de band al eerder aan het werk kunnen zien.

Uit Den Haag afkomstig is het gezelschap Snoep de Hond en Dokter Droog (vrij naar de Amerikaanse hiphop-artiesten Snoop Doggy Dog en Dr. Dré), die niet aan de organisatie kwijtwillen wat ze op het podium brengen, maar toch geboekt werden omdat ze genoeg stof om over te spreken beloven.

Wie 026-3512360 draait, krijgt de ‘Deun-o-foon’ van de vier Arnhemse broers De Zingende Fresia’ aan de lijn en hoort dan ‘DingDong’, hun nieuwste rapnummer met als motto ‘Ik wil geen sex, ik wil een goed gesprek’. De Fresia’s zijn kampioenen in meligheid en hebben al menige Hollandse smartlap, zoals ‘Een Beetje Verliefd’, door de gehaktmolen geholpen. Optredens gaan gepaard met veel grappen en grollen, gekleed in jurkjes, go-go-pakjes of bontmantels. Begonnen als een grap om uitgezonden te worden bij de VPRO, nam de groep anderhalf jaar geleden de cd ‘Wij Jan Cremers’ op en inmiddels wordt gewerkt aan een opvolger.

Het lijdt geen twijfel dat als het festival een succes wordt, er ook daarvan meer zullen volgen. (H.O.)

Henk Orsel

Onder de welluidende naam ‘Kabaal in je Moerstaal’ vindt deze zaterdag in café Verderop aan de Westvest een Nederlandstalig popfestival plaats. Als uitsmijter is de groep De Zingende Fresia’s ingehuurd.

Henk Orsel