Opinie

Gordiaans

Wat ik nu zo graag zou willen weten is óf en in welke richting er wordt gedacht, en wie dat eigenlijk doet? Modernisering, verkleining, kwaliteitsverbetering – dat streven wij na. Ja, dank je wel. Dat klinkt als het let’s make things better van Philips. Iets handzamers, iets slimmers zou erg welkom zijn. Je ziet nu alles aan alles klitten; de kluwen wordt alsmaar dikker. Weinig beweegt meer.

Het wachten is op een Alexander die niet alleen knopen maakt, maar ook weet hoe je ze moet doorhakken. Onze laatste hoop – wie had dat ooit kunnen denken – is minister Ritzen, die onze bestuurders benoemt. Een kans voor hem om zich onsterfelijk te maken. Wij leasen alvast een erepenning.

Hoe komen wij van A naar B? Van een klassieke universitaire organisatie naar een gestroomlijnd kennisinstituut? Wat wij ervan zien, hier op de werkvloer, is verwarrend. Na het bezoek van de visitatiecommissie zijn wij aan de slag gegaan met de toekomst, maar nu staat alles op een laag pitje. Want misschien gaan wij wel op in een of ander groter geheel, net zoals de andere faculteiten, instituten en diensten.