Gierend oranjebloed voor Britse Boatrace

Iedereen zou het weten: het was een grote dag voor Eggenkamps Delftse roeivereniging Proteus-Eretes. Honderd Proteus-roeiers zouden ter plekke aan de Londense Thames het spektakel gadeslaan. Sappig nieuws voor de Nederlandse pers, maar dit mocht ook de Britse media niet ontgaan. Dus besloot ik, als verenigingslid, toepasselijk The Times en de BBC te informeren. Deze reageerden enthousiaster dan ik gedacht had.

Donderdag en vrijdag werd ik twee maal op mijn mobiel gebeld door een onbekend nummer. De BBC. Wat precies onze plannen waren. ,,Op zaterdag in de drukste bocht van de race als gekken de Oxford boat en Gerrit Jan aanmoedigen”, stamelde ik. Dat was a wonderful plan, vond de Britse broadcaster. Verder nog iets? ,,Jazeker, in het oranje gekleed zijn en 1500 oranje

ballonnen voor de race loslaten.” Great stuff, vond ze. De BBC kwam kijken.

Vrijdag in de trein wederom een onbekend nummer: The Times, sportseditor. Of het in Nederland leefde. For sure, zei ik, ,,All the media are running stories on the race.” The Times dus ook.

Zaterdag racedag. Honderd leden van Proteus waren ’s ochtends met de ferry in Londen aangekomen. Ruim driehonderdduizend mensen langs de oevers van de Thames en honderd bewust in het oranje. Een geladen sfeer en zelfs de Nederlanders kregen door wat er met het befaamde begrip British Summertime bedoeld werd. We werden fantastisch ontvangen door een geweldige roeivereniging, waar we bleven slapen. Het grote spandoek met PE Delft loves Oxford and Big G werd geïnstalleerd op een vlot en de ballonnen werden

opgeblazen. De BBC kon haar camera’s aanzetten.

Dutch delight ensures colourful day, kopte The Times de volgende dag. Eergevoel alom. De race begon en was bloedstollend tot aan het einde, Oxford won en oranjebloed gierde door de aderen.

Honderd roeiers zaten na afloop op een zonovergoten balkon, met The Times in één hand en een pint in de andere. Met een

helikopter die boven ons spandoek zweefde en een gonzende menigte onder ons, vroegen we ons af hoe veel beter het leven precies nog kon worden.

TU- én Oxford University-student Gerrit Jan Eggenkamp deed vorige week mee aan de in historie gedrenkte Boatrace tussen de universiteiten van Cambridge en Oxford. Zijn oud-verenigingsleden van Proteus-Eretes moedigden hem massaal aan. Verslag vanuit het door media bestormde publiek.

ballonnen voor de race loslaten.” Great stuff, vond ze. De BBC kwam kijken.

opgeblazen. De BBC kon haar camera’s aanzetten.