Gemeenteraad komt in actie voor huursubsidie

Studentenpartij Stip roept in een motie de minister van Volkshuisvesting op om huursubsidie voor onzelfstandige woonruimte mogelijk te maken. De motie is door alle gemeenteraadsfracties ondertekend.

Onzelfstandige studentenkamers mogen als het aan de Tweede Kamer ligt rekenen op huursubsidie. Hoewel hier al in december vorig jaar een besluit over is genomen, heeft de minister van Volkshuisvesting, Sybilla Dekker, tot nu toe geweigerd dit daadwerkelijk mogelijk te maken. Daarom besloot studentenpartij Stip een motie op te stellen, waarin ze zich uitspreekt voor de nieuwe huursubsidieregeling.

De wethouder Jongerenhuisvesting is opgedragen een brief te sturen naar de minister, om aan te dringen op uitvoering van de regeling. De motie heeft de steun van de alle gemeenteraadsfracties.

De landelijke studentenvakbond Lsvb is een landelijke campagne begonnen om in andere studentensteden vergelijkbare moties op tafel te krijgen. Groningen ging al vooraf, Rotterdam, Amsterdam, Leiden, Utrecht en Nijmegen zullen volgen. De Lsvb hoopt op deze manier de minister zo hard onder druk te zetten dat ze niet meer onder het uitvoeren van de regeling uit kan. ,,Zo’n duidelijk signaal uit de studentensteden kan ze niet negeren”, aldus Merijn de Jong, voorzitter van de Lsvb.

Volgens de studenten van Stip en de Lsvb kan huursubsidie voor onzelfstandige woonruimte de kamernood in veel steden oplossen. Noud Schoenmakers, raadslid voor Stip, legt uit dat het aantrekkelijker wordt voor woningbouwcorporaties om onzelfstandige studentenkamers te bouwen. ,,Nu zijn nieuwbouwkamers voor een student niet te betalen, met huursubsidie wel.” Stip verwacht dat ook in Delft de komende jaren meer onzelfstandige woonruimte nodig zal zijn. ,,Het hbo uit Rijswijk komt er aan en het aantal buitenlandse studenten stijgt. Ondertussen verdwijnen de woningen aan de Apothekersweg en de Gimmeshelter”, aldus Schoenmakers. (RKa)