Buiten de campus

Gegevens driekwart Nederlandse studenten in Amerikaanse cloud

Persoons- en studiegegevens van veel Nederlandse studenten staan opgeslagen in datacentra van Microsoft en Amazon, meldt het FD op basis van nieuw onderzoek.

De gegevens van Delftse studenten staan in een cloud van Amazon. (Foto: Justyna Botor)

Nederlandse universiteiten en hogescholen onderschatten de risico’s, concludeert de krant.

Driekwart van de gegevens van studenten die aan een Nederlandse universiteit studeren staat opgeslagen bij datacenters van Microsoft en Amazon, blijkt uit een nog niet gepubliceerde studie waar het Financieele Dagblad (FD) inzage in kreeg.

De studie, die begin november wordt gepubliceerd, is een vervolg op een eerder onderzoek naar het cloudgebruik van universiteiten waar Delta eerder over schreef. Aan beide onderzoeken werkte ook voormalig TU Delft-onderzoeker Tobias Fiebig mee. Ook Delta kreeg inzage in de nieuwe resultaten van het wetenschappelijke onderzoek. In de gegevens is te zien dat de TU Delft gebruikmaakt van de clouddiensten van Amazon.

De Landelijke Studentenvakbond stelt in het FD dat commerciële bedrijven studentengegevens überhaupt niet mogen opslaan. Universiteitenvereniging UNL erkent de risico’s die komen kijken bij de afhankelijkheid van de bedrijven, maar vindt niet dat het gebruik van de software meteen moet worden afgezworen. De vereniging wil academische waarden collectief afdwingen in contracten met de techgiganten.

Risico’s
Experts waarschuwen al langer voor de risico’s van cloudopslag. De techbedrijven die erachter zitten, opereren onder de wetgeving van de VS. Zo hebben Amerikaanse opsporingsdiensten relatief gemakkelijk toegang tot de gegevens. Dit geldt ook wanneer de cloudservers in Europa staan, wat doorgaans bij Amazon en Microsoft het geval is. Op deze Europese opslaglocaties is de Cloud Act van toepassing. ‘Wat deze wet in feite zegt, is dat ‘Amerikaanse autoriteiten Amerikaanse bedrijven kunnen dagvaarden voor gegevens die zijn opgeslagen op hun systemen en hun buitenlandse dochterondernemingen, ongeacht waar de gegevens zich fysiek bevinden’, aldus Fiebig.

De Tweede Kamer toonde zich vorig jaar bezorgd over de invloed van techbedrijven in het hoger onderwijs en onderzoek. In maart dit jaar beloofden de instellingen te gaan samenwerken op het gebied van digitale leermaterialen. Ze willen de privacy en veiligheid van studenten en medewerkers bevorderen. Cyberhoogleraren, activisten en medezeggenschappers hadden daar al eerder op aangedrongen. De VVD en de SP hebben naar aanleiding van het artikel in het FD allebei Kamervragen ingediend bij onderwijsminister Robbert Dijkgraaf.

• Wil je een soortgelijk onderzoek doen? De wetenschappers van de studie naar cloudgebruik hebben een tool online gezet waarmee je live informatie over het cloudgebruik van universiteiten kunt verzamelen.

HOP, Peer van Tetterode/ Delta

HOP Hoger Onderwijs Persbureau