Opinie

Fundamentalisme

De tiende CSFR-lustrumcommissie

In het artikel over de twee bundels die uitgegeven zijn naar aanleiding van het tiendee lustrum van het CSFR-dispuut Johannes Calvijn in Delta 33, wordt gesteld dat onze vereniging zich presenteert als ‘fundamentalistisch gerformeerd studentengezelschap’. Terecht noemt u deze vertaling van onze naam Civitas Studiosorum in Fundamento Reformato ‘vreesachtig’. ‘Fundamentalistisch’ is (gelukkig) echter niet de juiste vertaling van deze naam. Het betekent namelijk ‘studentenvereniging op gereformeerde grondslag’. Dit houdt in dat we de Bijbel zien als het gezaghebbende Woord van God en dit als fundament van ons leven beschouwen. Dit heeft ons inziens niets met de huidige negatieve betekenis van het woord fundamentalisme te maken.

De tiende CSFR-lustrumcommissie